| Vincent
van Gogh vestigde zich in 1888 in een klein huis in
Arles, dat dankzij een schilderij en een aquarel van
hemzelf bekend is geworden als Het Gele Huis. Hij was
van plan het pand te gebruiken voor een ‘Atelier du
Midi’, een broedplaats voor verwante kunstenaars. Paul
Gauguin was de eerste en meteen de laatste gast. Hij
trok in oktober datzelfde jaar bij Van Gogh in maar
vertrok al een paar maanden later na een knetterende
ruzie. Van Goghs droom ging in rook op. Tot 6 januari
2019! Op die datum opende de Bredase wethouder Patrick van Lunteren namelijk op het adres Haagsemarkt 35 in Breda een “ontmoetingsplaats voor kunst en informatie” die, in de geest van Van Gogh, eveneens Het Gele Huis heet. In de korte tijd van z’n bestaan waren er al veel activiteiten. Zo vond er op zaterdag 26 januari 2019 een Cultuurpodium plaats met optredens van Lieke Bakker, Bob Kalkman, Albert Hagenaars, Adri Hoogenhorst, Bob Kalkman, Ada Krowinkel, Kees van Meel en Ruben van Rompaey. Motell Rijnen (zanger en gitarist), John Hop (trekzakken) en Gerlach Hoogers (doedelzak en whistles) brachten ballades. Albert Hagenaars las gedichten voor uit z’n meest recente bundel ‘Bloedkrans’. |