index
 
"MUZIEK VERBREEDT DE VOLLE REIKWIJDTE VAN POEZIE"

Door Willem Jongeneelen

De bundel 'Spertijd' van dichter Albert Hagenaars verscheen in 1982. Veertig jaar later maakte Wim van den Boom muziek bij tien gedichten daaruit. Het resultaat is te beluisteren op Spotify.

PoŽzie is volgens dichter Albert Hagenaars (67) vaak bestemd voor een klein publiek. "Het is de stiefdochter van de literatuur. Muziek overschrijdt dat met gemak. Het kan zomaar gebeuren dat er meer mensen kennis maken met deze gedichten via Spotify dan via papier. Hoewel ik niet mag klagen; 'Spertijd' is aan zijn derde druk toe. Niet slecht voor een poŽziebundel."

De gedichten bestaan uit stadsprofielen, handelend steeds over een benauwde periode. De meeste teksten dragen de naam van de stad als titel. In 'Bergen op Zoom' handelt het over 'een katholieke wandeling, in heidense herfstnacht', de tekst 'Berlijn' beschrijft de periode dat de muur er stond. "Elk gedicht heeft iets beklemmends. Vandaar ook de titel: 'Spertijd'."

Hagenaars bleef schrijver; gedichten, romans, vertalingen en kritieken. In 2007 ontving hij de Sakko-prijs voor zijn oeuvre. Wim van den Boom (68) werkte als HR-manager bij een multinational, maar maakt daarnaast al sinds zijn 16de muziek. Ze groeiden vlak bij elkaar op, in Halsteren, al deden ze alles in Bergen op Zoom. Van den Boom: "Na onze tienertijd scheidden onze wegen. Tot we elkaar in coronatijd weer tegenkwamen. 'Lang geleden', riepen we. We bleven meteen een half uur staan praten."

Van den Boom was in 2020 net met pensioen. "Muziek werd opnieuw belangrijker in mijn leven. Ik ben autodidact. Ik speel links op een rechtshandige gitaar zonder de snaren om te draaien."
In de jaren zeventig werkte hij kort met de Amerikaanse dichter Gary Meyers. Hij componeerde muziek bij zijn teksten. "We maakten wat cassettes, maar tot een plaat kwam het niet."

Van den Boom speelt ook bij het Bergse vijftal One Time. Zijn ontmoeting met Hagenaars zorgde voor nieuwe inspiratie. "Ik ben niet zo bekwaam in het schrijven van teksten, maar Albert wel. Ik vind het fijn muziek daarbij te componeren. CreŽren".
Hagenaars koos er tien teksten uit en sprak die zelf in. "Ik selecteerde ze op kwaliteit en of ik er nog een speciale relatie mee had. Zoals met 'Montreuil', dat ik aan mijn vader opdroeg. Hij praatte nooit over zijn oorlogstijd in Duitsland. Ook verwerkte ik in het gedicht dat hij gek was op opera. Opvallend, voor een arbeidersjongen."

Van den Boom componeerde op gitaar, soms piano en andere instrumenten. "Het ritme voor de compositie bij 'Gare du Nord' komt van een sample, de rest speelde ik zelf." Hagenaars: "Hij ving de beklemmende sfeer van de gedichten in muziek. Heel speciaal vind ik sommige effecten. Zo heeft hij mijn woorden 'snerpende area's' in 'Montreuil' vertaald naar zijn gitaarspel. We hebben tijdens dit project veel overlegd. Die ruim 40 jaar dat we elkaar niet zagen hebben we inmiddels ruimschoots ingehaald!"



Spertijd is te beluisteren via Apple Music, YouTube en Spotify: https://open.spotify.com/album/7im5423cLCxDd5drDI2HQD?si=Ex945jo7Txq7P2hecuauDQ
De poŽziebundel 'Spertijd' is te koop in de boekhandel.

'SPERTIJD/CURFEW (incl. Engelse vertaling van Cathy East)'; Albert Hagenaars; PoŽzie-uitgeverij Wel; 1e druk 1982, 3e druk 2000; 96 pagina's; Ä 12,00; ISBN: 90 6230 083 9
 
 



index