"MUZIEK VERBREEDT DE VOLLE
REIKWIJDTE VAN POEZIE"
Door Willem
Jongeneelen
De bundel
'Spertijd' van dichter Albert Hagenaars verscheen in 1982. Veertig
jaar later maakte Wim van den Boom muziek bij tien gedichten
daaruit. Het resultaat is te beluisteren op Spotify.
Poëzie is
volgens dichter Albert Hagenaars (67) vaak bestemd voor een klein
publiek. "Het is de stiefdochter van de literatuur. Muziek
overschrijdt dat met gemak. Het kan zomaar gebeuren dat er meer
mensen kennis maken met deze gedichten via Spotify dan via papier.
Hoewel ik niet mag klagen; 'Spertijd' is aan zijn derde druk toe.
Niet slecht voor een poëziebundel."
De gedichten
bestaan uit stadsprofielen, handelend steeds over een benauwde
periode. De meeste teksten dragen de naam van de stad als titel. In
'Bergen op Zoom' handelt het over 'een katholieke wandeling, in
heidense herfstnacht', de tekst 'Berlijn' beschrijft de periode dat
de muur er stond. "Elk gedicht heeft iets beklemmends. Vandaar
ook de titel: 'Spertijd'."
Hagenaars bleef
schrijver; gedichten, romans, vertalingen en kritieken. In 2007
ontving hij de Sakko-prijs voor zijn oeuvre. Wim van den Boom (68)
werkte als HR-manager bij een multinational, maar maakt daarnaast al
sinds zijn 16de muziek. Ze groeiden vlak bij elkaar op, in
Halsteren, al deden ze alles in Bergen op Zoom. Van den Boom: "Na
onze tienertijd scheidden onze wegen. Tot we elkaar in coronatijd
weer tegenkwamen. 'Lang geleden', riepen we. We bleven meteen een
half uur staan praten."
Van den Boom was
in 2020 net met pensioen. "Muziek werd opnieuw belangrijker in
mijn leven. Ik ben autodidact. Ik speel links op een rechtshandige
gitaar zonder de snaren om te draaien."
In de jaren
zeventig werkte hij kort met de Amerikaanse dichter Gary Meyers. Hij
componeerde muziek bij zijn teksten. "We maakten wat cassettes,
maar tot een plaat kwam het niet."
Van den Boom
speelt ook bij het Bergse vijftal One Time. Zijn ontmoeting met
Hagenaars zorgde voor nieuwe inspiratie. "Ik ben niet zo bekwaam
in het schrijven van teksten, maar Albert wel. Ik vind het fijn
muziek daarbij te componeren. Creëren".
Hagenaars koos er tien teksten uit en
sprak die zelf in. "Ik selecteerde ze op kwaliteit en of ik er
nog een speciale relatie mee had. Zoals met 'Montreuil', dat ik aan
mijn vader opdroeg. Hij praatte nooit over zijn oorlogstijd in
Duitsland. Ook verwerkte ik in het gedicht dat hij gek was op opera.
Opvallend, voor een arbeidersjongen."
Van den Boom
componeerde op gitaar, soms piano en andere instrumenten. "Het
ritme voor de compositie bij 'Gare du Nord' komt van een sample, de
rest speelde ik zelf." Hagenaars: "Hij ving de beklemmende
sfeer van de gedichten in muziek. Heel speciaal vind ik sommige
effecten. Zo heeft hij mijn woorden 'snerpende area's' in
'Montreuil' vertaald naar zijn gitaarspel. We hebben tijdens dit
project veel overlegd. Die ruim 40 jaar dat we elkaar niet zagen
hebben we inmiddels ruimschoots ingehaald!"
Spertijd is te beluisteren via Apple
Music, YouTube en Spotify:
https://open.spotify.com/album/7im5423cLCxDd5drDI2HQD?si=Ex945jo7Txq7P2hecuauDQ
De poëziebundel 'Spertijd' is te koop in
de boekhandel.
'SPERTIJD/CURFEW (incl. Engelse vertaling van Cathy East)'; Albert
Hagenaars; Poëzie-uitgeverij Wel; 1e druk 1982, 3e druk 2000; 96
pagina's; € 12,00; ISBN: 90 6230 083 9 |