![]() |
|
|
INTERVIEW
VAN OMROEP BRABANT MET ALBERT HAGENAARS OP ZATERDAG 14 MAART 1992,
ONMIDDELLIJK NA DE PRESENTATIE VAN DE ROMAN ‘BUTIJN, HET BOZE
OOG’.
Studiostem:
‘Butijn, het boze oog’, dat is de naam
van het nieuwste boek van de schrijver Albert Hagenaars uit
Bergen op Zoom. In 318 bladzijden wordt het verhaal verteld van
twee personen: Ben Butijn, een zestigjarige oorlogsfotograaf die op
medisch advies teruggaat naar zijn
geboorteland Indië, en de Indische jongen Danny de Wit uit Den
Haag, die zijn vader op diens sterfbed heeft beloofd een keer
naar het land van zijn tweede achtergrond te gaan. Afgelopen zaterdag
werd het boek gepresenteerd. Veronique Roeg las het boek en sprak daarna
met schrijver Albert Hagenaars. Vanaf het begin van het boek krijgt de
lezer het idee dat hij daadwerkelijk in Indonesië zit. Hoe krijgt hij
dat voor elkaar? AH: Dat heeft ongetwijfeld te maken
met het feit dat ik vaak in Indonesië geweest ben. Op de momenten dat
je zit te schrijven, ben je zo geconcentreerd bezig, dat je er midden in
zit, dat je weer daar bent. Ik denk dat het Indonesië is dat zich zelf
naar Nederland toegeschreven heeft.
Ik ben maar een medium. VR:
Het boek speelt in het heden. Toch spelen, zoals we dat hier in
Nederland noemen, de politionele acties in Indonesië een belangrijke
rol. Daar heb je ook onderzoek naar gedaan? AH : De politionele acties worden
aangekondigd in het boek. Die spelen zelf geen grote rol. Er is al veel
over gepubliceerd. Waar ik in dit boek met name op gefixeerd was, was
het beschrijven van de Bersiap, de zo genoemde vrijheidsstrijd van de
Indonesiërs. Bersiap betekent letterlijk:
Wees paraat! maar voor Indische en Hollandse Nederlanders was
bersiap synoniem aan terreur. Met name vrouwen en kinderen werden
belaagd door vele facties, allerlei militaire genootschappen die in die
chaos, vooral in en rond de grote steden, een grote rol speelden in dat
hele proces. VR:
Maar heb je zelf met Indonesië te maken? Waren jouw voorouders op een
of andere manier Indonesiërs? AH: Een goede vriend heeft mij
gevraagd om, omdat ik schrijver was, zijn belevenissen en die van
anderen een keer te boek te stellen. Hij heeft gezegd tegen mij. “Ik
kan het niet, ik ben geen schrijver. Jij kan het, jij hebt het niet
meegemaakt. Ik wil dat jij daarover een keer vertelt, want het was een
groot probleem in Nederland toen de eerste Hollanders terugkwamen en ook
de Indische mensen naar Nederland kwamen. Er was totaal geen aandacht
voor die groep. Dit boek is zeker ook bedoeld als een
rechtvaardiging achteraf voor hun komst hier. En ik wil nogmaals
benadrukken, dat het van veel belang is om aandacht te geven aan wat er
toen gebeurd is, omdat het schandalig verwaarloosd is. VR:
Een beetje een goedmakertje? AH: Nou, dat -tje mag er wel af. VR:
Het motto van de boekenweek van dit jaar is: Het prachtige rijk van
Insulinde. Is het toeval dat de roman nu gepubliceerd wordt? AH: Dat is zeker geen toeval. Het
thema is pas vorig jaar door CPNB bekendgemaakt, maar ik was al
jarenlang bezig aan het boek. Dat kan niet anders. Je kunt een boek als
‘Butijn, het boze oog’ niet in een half jaartje schrijven. Het kost
jaren en jaren van studeren, van bijeengaren van informatie, van het
voeren van gesprekken met veelal terughoudende mensen die gefrustreerd
zijn door de slechte opvang in Nederland in de jaren veertig, vijftig.
Toen zei mijn uitgever: “Ja, je
kunt over een jaar dat boek nog wel een keer uitgeven” - want dat
was de bedoeling, dat het in 1993 uit zou komen- “maar
dan is er die hele golf van
Indonesië-boeken overheen gegaan en dan is niemand meer geïnteresseerd.
Dus zet alles op alles en probeer
dit boek nu af te maken.” Studiostem:
Dat was Albert Hagenaars, schrijver van het boek ‘Butijn, het boze
oog’, dat toch nog op tijd is
afgekomen. Het boek kan trouwens gelezen worden als een reisverslag door
Indonesië én als psychologische thriller, maar het boek is vooral
bedoeld als een goedmaker, u hoorde hem dat zeggen, voor een lang
verwaarloosd en verzwegen stuk Nederlandsch Indië. Dit
was een bijdrage van Veronique Roeg. |
|
![]() |