REACTIE
OP EEN VERZOEK VAN DE REDACTIE VAN HET LITERAIR BLAD ‘ADEM’:
Het ideale literaire
tijdschrift bestaat niet, maar zou er als volgt uit moeten zien:
INHOUD
Het is in de eerste plaats een thematisch gericht tijdschrift met een
gelijkwaardige aandeel van poëzie, proza en essays, al dan niet in
vertaling, aangevuld door diverse rubrieken. Het perspectief op
literatuur en met name op het behandelde thema vanuit andere disciplines
zoals muziek, astrologie, psychologie, beeldende kunst, filosofie e.d.
dient essentieel te zijn. Deze bijdragen moeten door gastschrijvers
(niet gastredacteurs) geleverd worden. Met het oog hierop moeten de
thema's enkele nummers van tevoren aangekondigd worden, zodat in
principe iedereen tijdig kan reageren. Ook kunnen door de redactie
gastschrijvers, deskundig op een bepaald terrein uiteraard, uitgenodigd
worden. Het thema mag niet het hele nummer in beslag nemen, maar
ongeveer 2/3 van het geheel.
Het beleid wordt bepaald door de relatie traditie-moderniteit (en richt
zich daarmee op de lange afstand) en in mindere mate door de relatie
buitenland-eigen land. Vluchtigheid, door aandacht voor allerlei
modieuze strominkjes (de sprint) moet voorkomen worden.
Mogelijke rubrieken: 1) relevant nieuws van vaste correspondenten uit
het buitenland, 2) forum voor de lezers, 3) korte besprekingen van
boeken, liefst in relatie tot het behandelde thema, 4) cartoons,
illustraties, 5) interviews.
Teneinde de onafhankelijkheid te vergroten is het raadzaam geen vaste
relatie met een bepaalde uitgeverij te hebben, noch met partijpolitiek
of een geloof (al kunnen deze beide items middels de thema's uitvoerig
aan bod komen).
PERSONEELSSTRUCTUUR
Deze is hiërarchisch! Er zijn
drie niveaus, waarvan de laatste twee van elkaar gescheiden zijn en
beide onder het eerstgenoemde vallen.
1) De redactie van 2 à 4 personen, inclusief de hoofdredacteur.
2) De vaste medewerkers, werkend voor de redactie.
3) De gastschrijvers, idem dito.
1) De redactie is klein,
slagvaardig, zo onafhankelijk mogelijk en wordt betaald uit de
opbrengsten van het tijdschrift. Zij werkt fulltime aan het tijdschrift.
De redactieleden volgen de inhoudelijke beleidslijnen, steeds
bijvoorbeeld per nummer of per jaargang wisselende, hoofdredacteur, die
tevens coördinator is.
Discussies zijn ten behoeve van de openheid en de flexibiliteit te allen
tijde essentieel, maar de hoofdredacteur heeft het recht van het nemen
van de definitieve beslissing. Vervanging van een redactielid kan alleen
bij unanimiteit van stemmen van de andere redactieleden.
Alle leden zijn zowel op het gebied van proza als poëzie deskundig.
Een themavoorstel van een redacteur wordt bij de presentatie, na grondig
voorwerk van de indiener, slecht aangenomen met unanieme stemmen. Bij
geschillen los van het inhoudelijke beleid wint de partij die de
meerderheid van stemmen heeft.
2) De vaste medewerkers vormen het technische personeel, te weten: de
redactiesecretaris/-esse, die het contact met het publiek c.q. de
inzenders (op door de redactie uitgenodigde gastschrijvers na)
onderhoudt, en één of twee personen die de contacten met de bureaus
aan wie het uit te besteden werk gegeven wordt onderhouden en de financiën.
De vaste medewerkers hebben elk een vastomlijnde taak en zijn direct
verantwoordelijkheid schuldig aan de hoofdredacteur. Zij zijn deskundig
op hun terrein, voelen zich betrokken bij het redactiebeleid en moeten
initiatieven kunnen ontplooien c.q.
met voorstellen voor verandering/verbetering van het werk op hun terrein
kunnen komen.
Onder het uit te besteden werk kan o.a. genoemd worden: het zetten en
vormgeven, het drukken, het promoten en, niet in de laatste plaats, het
distribueren. Al dit werk kan het best in zo weinig mogelijk handen
gelegd worden (slechts enkele gespecialiseerde bureaus).
De medewerkers dienen in zoverre ingewerkt te worden, dat ze elkaar
kunnen vervangen, bij ziekte bijvoorbeeld.
3) De gastschrijvers zijn nodig om themanummers gestalte te helpen
geven, mede vanuit andere disciplines. Hun bijdragen worden gekeurd door
de redactie en na uitvoerige bespreking af- dan wel goedgekeurd. De
gastschrijvers ontvangen een volgens vast tarief berekende financiële
vergoeding.
PERIODICITEIT
De nummers moeten zo regelmatig mogelijk verschijnen, liefst om de 6 of
8 weken. Dubbelnummers zijn uit den boze.
DOELGROEP
De doelgroep bestaat uit
degenen die geïnteresseerd zijn in het beleid dat de redactie voert. De
leetijdsgroep 25-40 maakt waarschijnlijk de meerderheid uit van de
abonnees.
VERZORGING
Deze is professioneel, dat wil
zeggen ontstaat uit teamwerk van deskundigen die daarvoor betaald
worden. He tijdschrift heeft een rug met opdruk, een ontwerp dat
aangepast is aan zowel het thema als het standaardconcept van de hele
reeks, een handzaam formaat van maximaal A-4 en minimaal -5, en
afhankelijk van de periodiciteit, een dikte van 50 tot 100 bladzijden.
VERKOOPPRIJS
Deze is maximaal f 10,00 per
nummer, zonder verschil voor abonnees en lezers die via de losse verkoop
bereikt worden.
OPLAGE
Het aantal exemplaren
per nummer moet groot genoeg zijn om uit alle kosten te kunnen
komen en mede hierdoor zoveel mogelijk onafhankelijkheid te garanderen.
Daarom ook liever geen enkele vorm van subsidiëring. De redactie
prefereert een kleiner trouw publiek in plaats van een groter dat
grillig is.
OPMERKINGEN
1) Mogelijke negatieve kritiek
kan zijn dat het tijdschrift als te elitair en te saai beschouwd wordt.
Maar: alle activiteiten die niet voor de overgrote meerderheid
bedoeld zijn, kunnen elitair genoemd worden. Het begrip elitair
is slechts negatief als er afwijzing plaatsvindt op andere gronden dan
kwaliteit. Saaiheid moet gecompenseerd worden door genoeg ruimte voor
bijvoorbeeld humor, een sprankelende aanpak van het geheel (vormgeving,
reclame etc.) en trefwoorden als 'avontuur', 'anders', 'nieuwe kijk op...',
'primeurs' etc.
2) Mijn voorkeur betreffende de Nederlandstalige tijdschriften gaat,
ondanks dat ik ze niet als ideaal zie, uit naar Raster en Ons Erfdeel.
De
andere medewerkers aan dit themanumer van ADEM waren: Bert Boots,
Jaap Boots, Bart Brey, Joris Denoo, Wilbert Denters, Stef van
Dijk, Anton de Goede, Azing Griever, Chris Keulemans, Hans Kloos, Jan
Kostwinder, Frans Pointl en Joost Zwagerman.
ADEM,
jrg. 2/3, no’s 4-5, 1987.
|