DICHTERS OP VOSSENJACHT
Velen zien de vos als een sluwe killer. Voor dichters is het
een mysterieus dier dat hen inspireert. Dichteres Emma Crebolder uit
Maastricht is al sinds haar jeugd in Sint Jansteen gefascineerd door de
vos. Samen met dichter Albert Hagenaars uit Bergen op Zoom stelde zij de
bundel Die Felle…Gedichten over vossen samen.
Emma Crebolder en Albert Hagenaars leerden elkaar een jaar of vijf
geleden kennen op een literaire avond in literair café DeN Hopsack in
Antwerpen. Hagenaars was opgetogen over de bundel gedichten die
Crebolder had geschreven, Dansen Met Een Vos: ‘Ik heb echt
genoten van de tegenstrijdigheden van de vos die ze aan bod liet komen.
Bovendien stonden er geweldige tekeningen bij, bijvoorbeeld van een vos
met jarretels. Een vos heeft in de literatuur een sterke erotische
symboliek.’
Emma Crebolder wordt met de dichter Peter Holvoet-Hanssen gezien als
vossendichter. Ze is in 1942 geboren in Zeeuws-Vlaanderen, in Sint
Jansteen: ‘Dat grensgebied met België is de streek waar het
Middeleeuws magnum opus Van den Vos Reynaerde speelt. Dat verhaal
fascineerde mij al in mijn jeugd. In Hulst werd ieder jaar een
Reynaert-optocht gehouden. Daar deden wij als leerlingen van de
middelbare school aan mee. Ik ben vooral literair gefascineerd door de
vos. Hij is meer dan welk ander dier ook een literair verschijnsel. Het
Reynaert-verhaal is één grote metafoor. Het gaat om politieke
misstanden. Reynaert wordt aangeklaagd maar weet zich met woorden te
redden. Van den Vos Reynaerde gaat over taal. Het is het mooiste
Middeleeuwse werk dat er geschreven is.
AFRIKANIST
Crebolder, afgestudeerd als Afrikanist, verhuisde jaren geleden van
Zeeland naar Limburg. Ze woont nu op een helling van de Sint Pietersberg
in Maastricht. Ze heeft een grote, wilde tuin. In de jaren negentig zag
ze daar opeens een vos. Het zette haar aan tot het schrijven van de
gedichtenbundel Dansen Met Een Vos, verschenen in 1998. Bij hun
eerste ontmoeting stelde Hagenaars
haar voor om een bloemlezing te maken van gedichten over uitsluitend de
vos.
Hagenaars: ‘Veel dichters hebben iets over dit dier geschreven.
Een vos is boeiend vanwege de tegenstrijdigheden. Hij is inventief maar
ook beschadigend. Hij is moedig én overvoorzichtig. Hij is voorspelbaar
in zijn onvoorspelbaarheid. Hij heeft iets dat we bewonderen en iets dat
we afkeuren. Het is een soort Robin Hood met zijn schelmenstreken.’
‘Maar de mensen hebben de vos
gedemoniseerd,’ vindt Crebolder. ‘Hij speelt voor veel mensen het
zwarte schaap. Vossen
worden gezien als killers. Geen dier doodt echter om te
doden. Ik ben eens een nacht opgebleven bij volle maan. Ik zag een vos
de noten die van mijn notenboom waren gevallen doormidden breken. Hij
houdt van noten, bessen, woelmuizen. Boeren zeggen dat vossen hun dieren
opeten. Dat is nooit wetenschappelijk aangetoond. Niemand ziet het. De
vos is een nachtdier dat zich niet laat zien. Hij loopt keihard weg als
hij je opmerkt. Hij woont altijd alleen, op een of twee keer per jaar na
als hij vrijt. Hij sluipt aan je voorbij. De vos is mysterieus.’
Crebolder en Hagenaars zijn, zij het niet dagelijks, en aantal jaren aan
de bundel bezig geweest. Ze hebben in de grote bibliotheken duizenden poëziebundels
doorgenomen. ‘Je moet echt veel van poëzie houden om zoiets te
doen’, zegt Hagenaars.
De samenstellers wilden hun bundel aanvankelijk uitgeven bij een kleine,
literaire uitgeverij in Bergen op Zoom. Die uitgever moest het project
vanwege persoonlijke omstandigheden laten schieten. Ze kwamen vervolgens
bij de jonge uitgeverij Gianni in Maastricht terecht. Hun bundel bevat
veertig gedichten van verschillende dichters van na 1945. Het
uitgangspunt was diversiteit.
ACHTERBERG
‘Sommige dichters zijn heel bekend: Gerrit Achterberg, Cees Buddingh’,
Eva Gerlach, Hans Lodeizen, Hans Warren en Vlamingen zoals Maurice
Gilliams. We hebben ook ongepubliceerd werk gekozen van jonge dichters.
Sommige gedichten, zoals dat van Emma Crebolder, zijn helemaal aan de
vos gewijd. Anderen hebben alleen woorden in de context. Het zijn niet
allemaal serieuze gedichten. Er zit ook humor bij van bijvoorbeeld
Krijntje Flop’, vertelt Hagenaars.
Behalve bij poëzielezers blijkt er voor de bundel belangstelling te
bestaan bij jachtverenigingen. En bij het Vossengezelschap uit het
Belgische Sint Niklaas. Dat zijn Reynaerdofielen die een tijdschrift met
vossengedichten uitgeven. In veel culturen speelt de vos een grote rol.
In sommige culturen is hij een god. In de Indiase cultuur is hij het
symbool voor vruchtbaarheid. In Mali gebruiken priesters zijn sporen op
een stukje land om de toekomst te voorspellen.
‘De fascinatie voor de vos is wereldwijd en van alle
tijden!’
JOYCE ERNEST, BN/DESTEM, 2005
|