![]() |
|
IK HEB VEEL
GELEERD VAN MENSEN UIT VREEMDE CULTUREN Door Henk Egbers ‘Met mijn
dichtbundel ‘Intriges’ ben ik tot literaire rijpheid uitgegroeid.
Met mijn volgende bundel hoop ik tot menselijke rijpheid te komen.’ Albert Hagenaars (1955) letterlijk en figuurlijk een zwerver door de wereld, woont in wat hij noemt het hart van het Nederlandse taalgebied: Bergen op Zoom. Mijn velden liggen open van traditie maar de ruimte om me heen blijft leeg: de juiste keuze wordt nog niet gemaakt.’
Zo begint één van z’n gedichten. Jongeren uit dertig
verschillende culturen tref je aan in het Centrum VJV te Bergen op Zoom,
waar Hagenaars vijf jaar Nederlandse les geeft. Dat is een beetje
symbolisch voor de manier waarop hij in de wereld staat.
Uitzicht op de eigen verte, desnoods bekleed met de ivoren platen uit het bekende beeld. Immers: alles draait hier toch om de relatie taal en verwijzing tot het ene inzicht. Ik heb zoveel geleerd van die mensen uit vreemde culturen.
Ze hebben me beschaving bijgebracht, respect voor anderen. Maar ik wil
tegelijk mijn eigen Europese cultuur niet kwijt. Hagenaars studeert, schildert en schrijft maar voelt dat
hij móet kiezen, wil hij zich niet versnipperen. ‘Ik heb gekozen voor
het schrijverschap, omdat ik dan minder geconfronteerd word met de
commercie dan in de beeldende kunst. Bovendien komt via het schrijven
beter tot ontwikkeling datgene wat ik het belangrijkste vind: het feit
dat alles een samenhang heeft. Ik ontken toeval. De kosmos, de wereld,
de maatschappij…alles heeft herkenbare structuren: berust niet op
zweverige gegevens. Mijn bezoek aan Indonesië in 1983 is van grote
invloed geweest op mijn denken. De Boeddhistische tempel Boroboedoer
heeft een duidelijke gelede constructie. Dat heeft zijn doorwerking in
mijn volgende bundel.’ Foto Albert Hagenaars deed na de Havo de pedagogische academie
in Oudenbosch en ging daarna Nederlands studeren. Zijn liefde voor
tekenen en schilderen werd gevoed door de docenten Fons Gieles en Loek
Melis. Zijn eerste expositie had hij in Dreux vlakbij Parijs, waar hij
ook woonde. In Bergen op Zoom exploiteerde Hagenaars vervolgens ruim
anderhalf jaar de galerie voor hedendaagse kunst Valckesteijn. Hij
schildert nog steeds, maar exposeert niet meer. Wel deed hij
performances in tien steden zoals Parijs, Singapore en Berlijn (tegen de
muur). Op dit moment studeert hij Frans. ‘Dat reizen en trekken over de wereld betekent voor mij
een confrontatie met mijn eigen ik. Reizen is schrijven en schrijven is
reizen. Ik voel me een ontdekkingsreiziger in taal’: Niets dan het verraad. Eb op het papier of dood tij. Het omgekeerde gebeurt nog steeds; van niets naar iets in plaats van andersom, zoals in de buitentaal iets. ‘Ik zwierf door Indonesië, de Verenigde Staten, Mexico,
Israël, Egypte, Frankrijk. In Parijs onderging ik eenzaamheid en
vervreemding’. De bundel begint ermee: De stad valt, veld geworden, stil. Slechts lege staken steken uit de sneeuw schuin omhoog, als enig teken van wat ook innerlijk niet meer te verhinderen is.
Toch koos hij uiteindelijk weer voor Bergen op Zoom, omdat hier de brede basis ligt voor al die culturen. Daar gaf hij bij Uitgeverij WEL zijn eerste bundels uit: ‘Stadskoorts’ (1979) en ‘Spertijd’ (1982). ‘Intriges’
ontstond vijlend en schavend, in de periode 1980-1985. Het boek is
ingedeeld in vier fasen: delen van een vervreemdingsproces waarin het
‘ik’ langzamerhand plaats moet maken voor een ‘wij’. In deel 1
wordt vooral de confrontatie met de grote stad (i.c. Parijs) aangegaan;
deel 2 met de titel ‘Souvenirs’ gaat over de macht van het verleden:
Het ongeziene richt zich langzaam op, schemert in een documentair licht al tot in de eerste van zijn leugens. Deel 3 heeft als titel ‘Passages’ en bedrijft poëzie
met de leefwereld: Met nogmaals leger geworden papier voor ogen, tracht hij zich te verliezen in de taal. In
deel 4 vindt er een bezinning op de taal zelf plaats met als
achtergrond: stoppen of opnieuw beginnen! De woorden leegte, Aan de randen nog gekruld, Maar niet lang meer.
Henk
Egbers, Dagblad De Stem, 15-05-1986 |
|
![]() |