Tijdens de nieuwjaarsborrel van kunstenaarssociëteit Arsis te Bergen op
Zoom op zaterdag 11 januari 2014, vond een herdenking plaats van de in
februari 2013 vroegtijdig overleden dichter en beeldend kunstenaar Frans
Mink, die jarenlang ook voor Arsis actief was.
Frans Mink werd in 1950 op precies dezelfde datum geboren in Rotterdam
en groeide grotendeels in Tholen op. Zijn arbeidzame leven bracht hij
echter vrijwel geheel in Bergen op Zoom door. Na zijn opleiding aan de
kunstacademie te Breda had hij in Bergen op Zoom zijn eerste expositie,
publiceerde hij hier zijn eerste boektitel, was hij hier
(mede-)oprichter van Poëzie-uitgeverij WEL en Doorgeverij Zinderend en
ontplooide hij hier tal van literaire en andere activiteiten.
Irene Weug opende de bijeenkomst en gaf het woord aan de dichters Ewoud
Willem van Doorn en Albert Hagenaars, van wie Frans Mink elk de
debuutbundel uitgaf, respectievelijk ‘Dwarrelkruid’ (2007) en ‘Stadskoorts’
(1979). Om en om lazen zij gedichten van hun eerste uitgever en
eindigden ze allebei met een tekst over hem.
Van Doorn vervlocht in zijn optreden muziek van The Beatles, een van de
favoriete acts van Mink.
Albert Hagenaars las onderstaand gedicht voor, geschreven
voor de afscheidsceremonie van Frans Mink op 1 maart 2013:
KASTEEL
SORGHVLIEDT, HOBOKEN
In memoriam Frans
Mink
Een lichter licht dwarrelt op perken en
beelden. Nooit
sneeuwde het aan de tuinzaal zo innig
als tijdens dit concert, net na het nieuws.
In het
revalidatiecentrum in je geboortestad
vond je de streng terug waarmee je je vast-
besloten de adem ontnam en ons hoop.
Zwaar aangestreken
snaren verbinden mij
met de baar waarop je nu als onderpand
gewaar wordt hoe kristallen op je glinsteren,
hoe noten al
loslaten, de zang verstomt,
stappen langzaam naderen vanuit het marmeren
trappenhuis, een tochtvlaag naar binnen
slaat.
In wrange celloklanken hoor ik je weer lachen
zoals we ooit, een glas in de hand, samen
lachten, om
gaten in de taal, grappen in jouw verzen,
om het kleine niets
en het grote. Het grootste.

Irene Weug hield een toespraak over enkele invloeden die lang
doorwerkten in het werk van de auteur, namelijk die van C. Buddingh’ en
K. Schippers. Ze stipte de melancholie en vooral de humor aan die zowel
bij Buddingh als Mink een grote rol spelen. Ook wees ze op het belang
van de ready made, ooit een vondst van de Franse artiest Marcel Duchamp,
die via o.a. K. Schippers de Nederlandse literatuur binnenkwam en zo ook
in Minks poëzie belandde. Eén voorbeeld daarvan:
EN EEN GEDICHT VOND IK ER OOK NOG
een geopend pakje
papieren zakdoekjes
één schuimspaan
een houten lepel
een doosje lucifers
de deksel
van het koffiezetapparaat
2 propjes papier
+ een boel stof
dit vond ik achter onze koelkast
toen ik haar naar voren trok
om er achter te kunnen stofzuigen
Hoogtepunt van de middag was de uitreiking van de bloemlezing met het
beste werk van Frans Mink, gekozen en ingeleid door zijn collega en
vriend Bert Bevers. In zijn woord vooraf gaat Bevers in op enkele
aspecten van zijn decennia durende relatie met Mink en karakteriseert
hij diens werk.
Partner Marianne Brouwers nam het eerste exemplaar in ontvangst uit
handen van uitgever Gerrit Westerveld, die als graficus tevens voor de
opvallende vormgeving zorgde.


Irene Weug bij één van de bekendste
gedichten van Frans Mink. |


V.l.n.r.: Bert van der Stoel (voorzitter van Arsis), Gerrit Westerveld en Irene Weug. Foto: Siti Wahyuningsih. Klik hier voor de toespraak door Irene Weug over werk en betekenis van Frans Mink. |

V.l.n.r.: Bert Bevers, Albert
Hagenaars, Mark de Cock, Philippe Cailliau, Ron Scherpenisse en
uitgever Gerrit Westerveld. Foto: Irene Weug. |


Klik hier voor een bespreking van de bloemlezing uit het werk van Frans Mink door Albert Hagenaars. |
|