NIEUWE PUBLICATIE VAN
'CORONA-FEEST'
Naar aanleiding van de
horrorbeelden uit Bergamo tijdens de uitbraak van het Corona-virus
begin 2020, met lijkkisten die op legertrucks werden afgevoerd en
mensen die binnen moesten blijven maar zich nadrukkelijk uit ramen en
op balkons manifesteerden, schilderde Walter Hagenaars (geen familie
van …), een in zichzelf gekeerde violist en noemde zijn voorstelling
'Het balkon'. Het werk werd samen met afbeeldingen van andere
kunstwerken over het virus afgebeeld in dagblad BN De Stem.
Albert Hagenaars zag het schilderij, werd geraakt door de
tegenstellingen die het uitbeeldt en schreef er spontaan een korte
beschouwing bij, waarop de schilder besloot dit stuk plus een foto
plus het gedicht 'Corona-feest' in een brochure uit te laten geven.
Dit gebeurde in juni 2021 onder de titel 'Verlangen naar een nieuw
verleden'. De vormgeving is van het in Breda gevestigde bureau Rian
Ontwerp.
Het is alweer de vierde uitgave van 'Corona-feest'.
1) Het gedicht verscheen voor het eerst, op 18 april 2020, in een
aan het virus gewijde serie van het blad Brabant Cultureel. 2)
Vervolgens werd het door Tsead Bruinja en Wim van Til geselecteerd
voor het boek 'Mijn overbuurvrouw is een meeuw' en in januari 2021 op
de markt gebracht door uitgeverij Liverse. 3) Ook de redactie van
BN De Stem nam het op, in een Corona-bijlage in de editie van 9 april
2021, samen met andere literaire teksten en afbeeldingen van
schilderijen en sculpturen.

'Het balkon'; Walter Hagenaars;
olieverf op linnen; 80 x 80 cm.
HET BALKON
In het
voorjaar van 2020 werd de wereld getroffen door de dagelijks
terugkerende tv-beelden van de strenge lockdown in Italië,
beelden met mensen die alleen buiten konden komen op hun
balkon, als ze daar tenminste al de beschikking over hadden.
Toch lieten die mensen zich niet kisten: ze riepen naar elkaar
en indirect naar de kijkers, voerden acts op, zongen samen en
speelden muziek!
Kunstenaar
Walter Hagenaars werd zo gegrepen door deze dramatiek dat hij
onmiddellijk symbolische en picturale mogelijkheden zag en
aldus een schilderij maakte van een violist in volledige
concentratie op een balkon. Hij noemde het niet 'De violist',
wat eerder in de lijn van de verwachting ligt, maar 'Het
balkon'. Dat vertegenwoordig namelijk een motief in de kunst
dat voor zowel een beperkte ruimte staat als mogelijkheid tot
contact.
De vormen
van het hek in Art Nouveau ofwel Jugendstil (dé stijl die in
tegenstelling tot Corona naar groei en bloei streeft) fungeren
in alle esthetiek die Hagenaars ze meegaf als een net; het web
waar zoveel mensen in vast zijn komen te zitten.
De gewaarwording van de
deprimerende omstandigheden in het algemeen en de
gevangenschap in het bijzonder wordt nog versterkt door de
strenge geometrische vormen van de balkondeuren en de zwarte
achtergrond.
Toch bieden de vlinder en de
bloemen van de afscheiding hoop. De vlinder zal zich los
fladderen, de bloemen zullen zich verder ontvouwen.
De
violist, niet voor niets gestoken in een wit overhemd, dat
optimaal contrasteert met het duistere interieur, 'ver'strijkt
daarmee niet alleen zijn door de beschouwer te raden muziek
maar ook deze problematische tijd… Verlangt hij naar de oude
toekomst of naar een nieuw verleden?

 |
De uitgave heeft een beperkte oplage en kan
besteld worden bij
Walter Hagenaars:
CORONA-FEEST
Hij zwaait
als nooit eerder
en ik zie wat hij ziet:
een man
die zichzelf ziet
zwaaien in het raam dat verbindt
en scheidt
met achter
hem, donkerder,
indringender, dat andere zwaaien,
het zwieren in overvolle straten
mensen
buiten zichzelf van vreugde
tussen billen, dijen en buiken.
Ze hossen
en knielen, aanbidden
het vlees, ontkennen het kruis, de
as.
We zingen, zwanzen en kussen,
we
proosten en proesten. Wij hoesten. |

Foto: Myriam Tuinder, juli 2021
|