
EEN FASCINERENDE KATHEDRALENTOCHT
Voor wie zijn vakantie nog niet heeft geboekt, heb ik een
tip: lees de nieuwe dichtbundel van Albert Hagenaars, ‘Cathedra’. Laat je
meenemen op een fascinerende kathedralentocht, die begint in Noord-Frankrijk
en via Vlaanderen eindigt in Nederland.
Het boekje bevat een proloog,
een epiloog en een cyclus van zeven gedichten, gepresenteerd in het
Nederlands, Engels, Frans en Spaans. De vertalingen zijn van John Irons,
Bernard de Coen en Silvia Rubio Samper. Op de cover een duivels fragment uit
'Het Laatste Oordeel' van Dirk Bouts, een werk dat zich in het Louvre in
Parijs bevindt.
De tocht start in Parijs, aan de kathedraal van
Saint-Denis, de begraafplaats van de Franse koningen:
hun
bijeengegaarde resten, verzegeld door de virussen van een geloof
dat dreigender en doordringender
dan dat van de zeloot uit Genève,
de argumenten van de Verlichting of de keffende godin van de Revolutie:
ons peilen in DNA, in nano’s en heelal.
De heidens
geïnspireerde roosvensters van de kathedraal van Chartres zijn een lust voor
het oog:
het steeds anders kleurende licht boven uit
het roosvenster tussen de torens
gewijd aan zon en maan.
Maar over de Notre-Dame in Parijs schrijft Albert Hagenaars:
Zacht krakend in kalksteen en lood zuigt het onvermoeibaar
voorstellingen aan die alleen in geheime annalen staan,
projecteert in een tijdloze gloed
wat de aard van het beest in ons
bestemt wanneer wij bevreesd zijn en wellustig, ons willen meten met
de Meester, vermomd
als Zijn moeder, likkend op onze schoot.
Ook het mysterieuze labyrint van Amiens is een bezoekje waard:
Betreed, in navolging van ontelbare pelgrims, de rechte
lijnen van marmer die cirkels zouden willen worden
gelijk mannen
de vrouw die in hen schuilt.
'Het Lam Gods' van de
gebroeders Van Eyck, de trots van de Sint-Baafskathedraal in Gent,
inspireerde de dichter tot volgende verzen:
De luiken
knarsten open, gezang klonk op en boven de levensfontein, een teder
mekkeren van angst, en genot,
te hoog voor een litanie van genade.
Boven op de toren van de Sint-Romboutskathedraal in Mechelen is
ruimte gereserveerd voor een eventueel goddelijk bezoek:
want eens slaat Hij alsnog de verbinding!
Bij de
restauratie van de Sint-Janskathedraal in ’s-Hertogenbosch in Nederland werd
een grappig beeld van een ‘moderne’ engel toegevoegd, die via een GSM in
gesprek is met God:
En hier drukt de glimlachende engel,
op de enige toets van zijn stenen telefoon, wachtend op het drievoudig
antwoord
om ons, als toen, te verstarren in liefde.
Albert Hagenaars weet in elk gedicht een sacrale toon op te roepen. De
beschrijving van de architectuur, de beeltenissen, de koningsgraven, de
gebrandschilderde ramen, de relieken en de inscripties zijn verweven met
poëtische, geschiedkundige, filosofische en religieuze connotaties. De
vloeiende Franse, statige Engelse en zangerige Spaanse interpretaties voegen
klank en sfeer toe, met als resultaat een tot leven gebracht verhaal van
liefde, godsvrucht en verlangen.
‘CATHEDRA’; Albert
Hagenaars; Español Silvia Rubio Samper; Français Bernard de Coen; English
John Iron; Uitgeverij WEL, Bergen op Zoom; 2015; ISBN 90 6230 099 5; Prijs €
15,00.
Noot van de webmeester: Alle
poëziecitaten in bovenstaande recensie zijn fragmenten uit gedichten.
De Boekhouding, juni 2015
|