Goede avond
Dames en Heren,
welkom op de
opening van de tentoonstelling met foto’s van Paul Bulteel die wij
zo dadelijk aan de overkant van de straat zullen bezoeken. Paul
Bulteel is echter niet zo maar een fotograaf die vrijblijvend zijn
recente werken toont, neen, hij is een fotograaf met een visie en
hij heeft het thema van zijn tentoonstelling ook een eigen naam
gegeven: ‘Boxed’, een term die, volgens het woordenboek, verwijst
naar het omslotene, het ingekapselde en zelfs naar het gekooide.
Later hierover wat meer.
Paul Bulteel is
een kunstenaar die erg gehecht is aan samenwerking.
Interdisciplinaire samenwerking zelfs en daarom heeft hij zes
dichters uitgenodigd, niet toevallig drie vrouwen en drie mannen, om
poëzie te schrijven bij zijn werk. Zijn bijdrage aan de
tentoonstelling bestaat uit 18 foto’s die allemaal 70 cm hoog zijn
en 100 cm breed. De dichters zorgden elk voor drie gedichten die
voor de tentoonstelling gepresenteerd worden met een hoogte van
eveneens 70 cm en een breedte van 50. De geëxposeerde werken vormen
dus duidelijk een eenheid, zowel qua inhoud als qua vorm. De
dichters hebben zelf de drie foto’s mogen kiezen die hen zouden
inspireren tot een gedicht en aangezien hun benadering telkens zeer
eigen en persoonlijk is worden we geconfronteerd met zes kleine
tentoonstellingen die samen één grote tentoonstelling vormen met een
eigenheid in de beeldvorming en een verscheidenheid in het
taalgebruik.
Wat mij in de
eerste plaats opvalt bij het aanschouwen van de foto’s van Paul
Bulteel is de structuur. Het zouden abstracte composities van een
constructivistische schilder kunnen zijn, maar ze zijn dat niet want
ze zijn in tegendeel hyperrealistisch, maar de vlakindeling doet
soms wel aan abstracties denken. Een duidelijk teken van het
meesterschap waardoor totale tegenstellingen elkaar af en toe kunnen
raken. Een vorm van wat men soms een ‘flou artistique’ noemt is in
deze werken nergens te vinden. Alles wordt inderdaad haarscherp en
perfect gedetailleerd weergegeven. Landschappen of portretten zult u
in deze foto’s evenmin ontdekken. Toch staat de mens hier volkomen
centraal, terwijl hij zelf totaal afwezig is, of geminimaliseerd
wordt tot een onooglijk detail. Waar wij hier echter rechtstreeks en
ietwat overdonderend mee geconfronteerd worden zijn de
verwezenlijkingen, de realisaties van de mens en die worden zo groot
uitgebeeld dat hij zelf er volledig in verdwenen is. Hij is boxed.
Hij is als het ware door zichzelf in een doosje gestopt. Het beeld
dat de fotograaf ons onverbiddelijk toont is onverwacht. Het straalt
vervreemding uit is soms wat beklemmend want ook zeer vervallen en
verlaten installaties worden met precisie getoond maar ogen toch
tegelijkertijd verrassend mooi. Dat lijkt alweer op een zeer
contradictorische uitlating over tegenstrijdigheden die zich normaal
niet laten verzoenen, maar deze tentoonstelling combineert
verbazingwekkende originaliteit met perfectionalisme van de bovenste
klasse. Heeft deze tentoonstelling een boodschap? Een retorische
vraag, want kunst heeft geen boodschap nodig. De fotograaf toont ons
zijn visie. Indien de toeschouwer een boodschap wenst dient hij die
voor zichzelf te formuleren.
Dames en Heren,
vooraleer ik aan de dichters het woord geef toch nog eventjes dit:
het zou spijtig zijn wanneer een belangrijk cultureel evenement
zoals dit zou eindigen met een eenmalige voorleessessie en een
tentoonstelling. Gelukkig is dat niet zo want vanavond wordt er
reeds hier een mooie kunstfarde te koop aangeboden, waarin, op
rijkelijk formaat alle 18 foto’s van Paul Bulteel, uiteraard in
kleur, zijn opgenomen en tegenover elke foto staat het begeleidende
gedicht gepubliceerd. De oplage van de eerste druk van deze
publicatie is zeer beperkt, waardoor u zich, voor de luttele prijs
van 20 euro, een zeldzaam collectors item kunt aanschaffen. Doen!
Zou ik zo zeggen…
Nu enkele
woordjes over de medewerkende dichters:
Marleen de Crée,
een van onze belangrijkste dichteressen, schrijft meestal sonnetten.
Het is juist in de strakke vorm van het sonnet dat zij haar grootste
vrijheid vindt en zich het best kan uiten. Zij werkt ook graag samen
met beeldende kunstenaars, waaronder Goedele Peeters. Tot haar
jongste publicaties behoren de verzamelbundel ‘Tussen boog en snaar’
en de pas verschenen bundel ‘Fluisterlicht’.
Richard Foqué
was in zijn beroepsleven zowel architect, ingenieur als hoogleraar,
maar nu wijdt hij zich volkomen aan de poëzie. Hij publiceerde een
zestal dichtbundels, vooral in het Nederlands, maar sommige in het
Engels. Hij werkte ook samen met etser André Goezu. Zijn jongste
publicaties kregen als titel ‘The Oregon Songs’ en ‘De grote
rokade’. Zijn poëtische bijdrage voor vanavond heeft hij in het
Engels geschreven.
Albert Hagenaars
is geboren in het Nederlandse Bergen-op-Zoom. Hij was aanvankelijk
werkzaam als beeldend kunstenaar, maar schakelde in de jaren tachtig
over naar literatuur en publiceerde naast gedichten ook romans en
vertalingen. Tijdens de zomermaanden werkt en woont hij in
Indonesië, het geboorteland van zijn vrouw. Tot zijn jongste
publicaties behoren de dichtbundels ‘Palawija’ en ‘Bloedkrans’.
Ook de dichter
Roger Nupie heeft meermaals met beeldende kunstenaars samengewerkt,
onder andere met grafica Lieve Pettens. In samenwerking met
theatergezelschap ‘Meneer Zowenzo’ bracht hij reeds verschillende
literaire producties op de planken. Tot zijn jongste
poëziepublicaties behoren de drietalige dichtbundel
‘Lighthouse/Lichthaus’ en de bundel ‘Versteend, verstild’.
Dichteres
Annmarie Sauer werd geboren in Dayton in de Amerikaanse staat Ohio,
maar zij is opgegroeid in Antwerpen, waar zij nog steeds is
gehuisvest. Alhoewel, jaarlijks verblijft ze toch verschillende
maanden in Arizona waar zij eveneens een woonst heeft. Zij
publiceerde diverse bloemlezingen met poëzie van Noord-Amerikaanse
Indianen, zij werkte samen met beeldend kunstenaar Tony Maffia en
haar eigen gedichten verschenen in de bundel ‘Jardin Public’ en de
drietalige uitgave ‘Traces/Sporen. Haar bijdrage voor vanavond
schreef zij gedeeltelijk in het Engels en het Nederlands.
Tot slot krijgen
we nog de dichteres Ann Van Dessel te horen. Zij was dorpsdichteres
van Haacht en zij maakt deel uit van het dichterscollectief ‘Pazzi
di Paroli. Zij publiceerde de dichtbundel ‘een kei in duren’ en
momenteel heeft zij een nieuwe bundel in voorbereiding met
stiltegedichten en die zal volgend voorjaar van de persen lopen.
Tony Rombouts
|