![]() |
||
FOTOPROJECT VAN PAUL BULTEEL MET POEZIE | ||
BOXED
Paul Bulteel kwam laat tot zijn artistieke roeping maar pakte in december
2014 uit met een
tentoonstelling die het
louter weergeven van foto’s ruim overstijgt. Hij nodigde zes ervaren
dichters uit drie landen uit om een tekst te schrijven, elk bij drie foto’s
naar keuze. Zo ontstonden zes perspectieven en achttien gedichten die
Bulteels fotowerken in verschillende stijlen inbedden en tegelijk door laten
groeien.
Albert Hagenaars koos de foto’s ‘Fun House Bar’,
‘Red Panties Hot Club’ en ‘Pleasure Beach’, die thematisch en technisch een
cyclus konden vormen. Ze kennen een schrijnende verstilling en evoceren
diverse sterke emoties als eenzaamheid en troost, berusting en verlangen,
vroeger en nu, glorie en verval. De locatie is telkens het stedelijk
landschap, met nadruk op beide elementen van deze titel, of de rand van de
stad, waar de tegenstellingen samenvallen. Deze plaatsbepaling was mede
aanleiding voor Bulteel om de naam ‘Boxed’ te kiezen voor dit project.
De eerste versie van Boxed werd op 4 december 2014
onder grote belangstelling geopend in beide vestigingen van SD Worx te
Antwerpen: gedichten en diashow van de betreffende foto’s waren te zien en
te horen in de conferentieruimte op het adres Brouwersvliet 5, de
tentoonstelling van de foto’s zelf plus de tot posterformaat vergrote verzen
vond plaats aan de daar tegenover gelegen galerie op nummer 2.
Hier
hier kwam hij voorbij en niet.
zwaar van blauw geweld drukt de tijd
hier zet ijzige kou de lijnen uit.
hij zeggen. hij is hier maar even. hij wil
vrouw die mij aflegde
als een valse gelofte. je bent niets
ik kruisig je pad met opengesperde armen
bij elke zweem van zon blijf ik mijzelf
kom mij toch tegen, moeder, in elk verlaten
Before the Rain is Falling
Lost in all your senses
RED PANTIES HOT CLUB Toch weer de trap opgaan, traag, tussen de strak gespannen zich vrouwelijk verbredende benen, over het cement met asvegen, krassen en striemen naar de hoogste trede, en even langzaam weer terug. Luisteren naar een reutelende motor, het gedruppel uit de ac, vlagen zwoel bedoelde muziek en het eigen hijgen. Willens de stank van deze achterbuurt inhaleren, wetens de opgang omdraaien, de ogen sluiten tot hij volledig verschijnt, de lippen zetten op het beurse raadsel in het plastic, en blazen, tot buiten adem, tot waar het denken zich te binnen gaat.
PLEASURE BEACH Geen strand in zicht. Aan de achterkant van het decor slechts opslagplaatsen, sleets asfalt, scherven en figuranten die nietsdoend zichzelf spelen. Onbevredigd bleef de zoektocht naar verzadiging door zon en zang en vooral die ene, onverklaarbare drang. Troebel werd dan de blik, hard de huid. Vuisten spanden zich in borst en buik. Geen overgave was ooit te duur. Berusting kreeg zijn beslag aan de mond van een fles, in het 's nachts betasten van wie zich van de kou aan je vergreep. Geen uitzicht in zicht.
Albert Hagenaars
FUN HOUSE BAR Het einde van de pier is het einde van de wereld van lust en plezier. In dit huis vangt het echte leven aan, de vertoning van onherstelbare fouten. Treed binnen, hang uw masker op, open uw verlopen ziel die keuze heet en ga over tot de orde van de nacht: zee is zee, lucht is lucht, vrouw is man. Het einde van de pier is pas het begin, onze rondgang door het bitterste brevier.
Ingetogen (düsseldorf, 2011)
Terwijl licht inslaat en de kamer
Wil niet langer opboksen tegen deze
Sluit de deur, trager dan de tijd,
Geen nood om je te
De rode zetel
zwijgend
hallo, roept ze rood
Pink Poodles en Hookers on Heels
![]() ![]()
|
||