
De fotograaf Hartmut De
Maertelaere is al jaren gefascineerd door ballet en dans, zowel in klassieke
als moderne vorm. Hij registreerde tal van lessen en uitvoeringen en besloot
een boek uit te geven met de beste foto’s. De nadruk hierin ligt op de
tegenstelling tussen wit en zwart, vandaar de titel ‘In clair-obscur –
Gratie door de lens van Hartmut De Maertelaere’. Op initiatief van Frank
De Vos werden zes dichters, onder wie Albert Hagenaars, uitgenodigd een
tekst te schrijven bij een of meerdere foto’s.
Dans, muziek,
poëzie, expositie en boekpresentatie vielen op zaterdag 27 februari 2016
samen in de manifestatie ‘In clair-obscur’ in Dansstudio Arlekino, een
voormalig bedrijfscomplex gelegen aan de Boomgaardstraat te Antwerpen.
De dichters van dienst waren Marleen De Cree, Ann Van Dessel, Maarten
Embrechts, Albert Hagenaars, Bart Stouten en Frank De Vos.
In een
choreografie van Cathy Baelemans traden op, soms alleen, soms in
verschillende combinaties: Lara Deruyter, Flo Van Genechten, Margot Van Hee,
Yoni Van Looy, Pommelien Verheyen, Angie Verleysen.

De dansen waren gebaseerd op de vierdelige ‘Suite
bergamasque’ van Claude Debussy, waarvan de titel ontleend is aan het
bekende gedicht ‘Clair de lune’ van Paul Verlaine.
Pianist Billy
Pletinck stond borg voor een memorabele muzikale ondersteuning. Roger Nupie
leidde de avond in en stelde de deelnemers voor. Goddie Caubergh legde de
avond in foto’s vast.

Billy Pletinck: Foto: © Goddie Caubergh. |
CLAIR-OBSCUR
Bij een
foto van Hartmut de Martelaere
In het brandpunt, waar het
genadeloze licht van de lampen samenvalt op dit ene meervoudige lijf,
klinkt, onhoorbaar
in de zaal, het hijgen en zuchten van jaren
vallen en opstaan, van huilen om bevelen die eerder vernedering brachten
dan liefde.
Geen verkeerde stap meer, geen vinger die zich niet
tijdig strekt in een verlangen naar verlossing uit de materie.
Nu
vervloeien ledematen en lendenen met steeds stijgende klanken van violen
naar het breekpunt van de wil en stokt,
terwijl een onbekende schaduw
toeslaat tot diep in de zweet-doordrenkte tule, de beweging die alle
ogen geloven af-
te maken; schaart ze zich uit zichzelf los,
ontstijgt ze met deze sprong haar angst
voor waar het in de dans
werkelijk om
draait.
Albert Hagenaars



Roger Nupie. Foto: © Goddie Caubergh. |
IN CLAIR-OBSCUR
Au
calme clair de lune triste et beau. Qui fait rêver les oiseaux dans les
arbres et sangloter d’extase let jets d’eau. Les grands jets d’eau
sveltes parmi les marbres. Paul Verlaine
Ik meld u, Mijn
buigen voor het duister: en slijpsteen van de rouw waarin ik mij telkens
weer wet. In uw handen leg ik deze letters voor het leven.
Ik
vraag u, Laat mij uw dans in het kralenspel van het laatste licht, uw
tedere lijf dat nu op dovende woorden nog speels en wit in de sierlijke
mazen van tule zit.
Laat mij de klaarte in mineur, het licht-donkere
contrast. Laat op mijn lippen uw maanverlichte luister zich verzoenen
met de kus van uw danse bergamasque.
Frank De Vos

Frank De Vos. Foto: © Goddie Caubergh. |

MUZIEK
In zijn handen al de
noten die wij misten Zijn muziek gaat met één vinger zoals de facturen
die hij typte Hij wil ’t leven nu op bladmuziek Ineens
Vaders willen
’s avonds op een keyboard bidden Hun refrein moet met de kinderen mee
Straks zal alles zonder handen klinken
Va geef nog een kruisje voor
je slapen gaat De aarde ligt al wakker De wereld is al omgekeerd
Va ik zal niet spuwen En wees
gerust
Maarten Embrechts

TEMPS LIÉ
stilte zakt in je lijf, een heldere witte stilte, wachten, rust, even
niets. en dan, et un. traag bewegen, de hemel binnenhalen.
et
deux. de ruimte begint te glijden, je bloed te beven. gloed stelt alle
vezels in vraag. je lichaam zingt. het is van alle tijden, van overal.
plié et un. je schrijft nu alle talen. warmte vult de lucht. licht
straalt uit de lussen die je maakt. de tijd
omarmen. plooien.
springen. armen wijd. tussen het nu en het nooit. et quatre. zo vol,
zo vrij denk je. dit is leven.
Marleen de Crée

De deelnemende dichters,
v.l.n.r. Albert Hagenaars, Maarten Embrechts, Ann Van Dessel, Frank
De Vos, presentator Roger Nupie en Marleen De Crée. Op de voorgrond
Hartmut De Maertelaere. Foto: © Goddie Caubergh. |
ORAKEL VAN DE PAARDENBLOEM
als een verblindend witte zon dans je door de winter de vleugelslagen
van je handen snijden rozetten uit de lucht ik drink je dans, je
bloedreinigende bewegingen
je blaast me van mijn stoel. pluis ben ik
nog, dansen op dolle wind. jij bent mijn voorjaarskuur, mijn kruidenvrouw
mijn kleine heks. braak lig ik aan je voeten. laat mij
tellen hoeveel
winterharde wensen je in het rond danst want evenzovele jaren mag ik je
beeld nog dragen als een hartaandoening. laat mij
de linten uit je
haar trekken: je houdt van mij, je houdt van mij, je houdt van mij. ik
ben je ballerino, je leeuwentand, je ganzentong, je wilde suikerij
laat mij te spot zijn tot het duizelt in mij
© Ann Van
Dessel

Hartmut De Maertelaere. Foto:
© Goddie Caubergh. |

Een deel van de expositie.
Foto: © Goddie Caubergh. |
ENKELE
FOTO’S VAN HARTMUT DE MAERTELAERE






Meer informatie zal volgen
Het boek ‘In Clair-Obscur – Gratie door de lens van Hartmut De
Maertelaere’ kan à 22,00 euro besteld worden via:
hartmuzio@hotmail.com.
|