Al sinds hun kennismaking in de Javaanse cultuurstad
Yogyakarta in 2005 werkt Albert Hagenaars onregelmatig
samen met kunstenares Edith Bons en haar echtgenoot, de
dichter Winarko Boesrie. Zo leidde hij bijvoorbeeld Ediths
overzichtstentoonstelling in Delft in en maakte zij de
schildering ‘Javanese Girl’ voor zijn drietalige bundel
‘Palawija’ (2010).

Momenteel werken zij aan de uitgave van het boek
‘Samenval’, dat veertig afbeeldingen van schilderijen en
sculpturen van Edith Bons en evenzoveel daarbij geschreven
gedichten van Albert Hagenaars bevat. Deze uitgave zal,
voorzien van een inleidend essay van Barney Agerbeek,
zowel in het Nederlands als het Indonesisch verschijnen.
Edith Bons is verbonden aan Verkuno, een groep kunstenaars
die vooral in het noorden van het land actief is.
In juli 2022 organiseerde Verkuno de tentoonstelling
Dichter-bij – Poëzie als bron van inspiratie, in het
complex K38, genoemd naar het adres Kanaalstraat 38 in
Roden.
Zestien kunstenaars toonden werk dat beïnvloed is door
gedichten of dichtregels. In enkele gevallen schreven
dichters teksten bij het beeldende werk.
Van Edith Bons was onder meer ‘Harvest III’ / ‘Panen III’
te zien, waar Albert Hagenaars ten behoeve van ‘Samenval’
al een kort gedicht bij had gemaakt. Beide zijn opgenomen
in de catalogus.

‘Harvest III’/‘Panen III’. Gemengde
techniek m.b.v. foto, acryl en rijstaren.
2020.
Rijst is een van de hoofdthema’s in het oeuvre van Edith
Bons. Op tal van exposities en installaties in
verschillende landen, o.a. Indonesië, benadrukt zij rijst
als symbool van cyclisch tijdsverloop (de eeuwenoude
cirkelgang van planten, onderhouden en oogsten),
samenwerking en vruchtbaarheid, kortom leven en dood.
LAVAZAND
Rijpe velden. Geblakerde stoppels.
Het leven is meer dan
snijden, afvoeren en verbranden.
Halmen verlangen, aren strelen,
Zaad valt in nat lavazand.

‘Head’/‘Kepala’. Gemengde techniek
m.b.v. plastic, acryl, foto en kunsthaar.
2016.
EXTRA
Drie opvallend suggestieve bijdragen, die een
geraffineerde balans tonen tussen vorm en tekst,
figuratief en abstract, rechte lijnen en rafelranden,
leegte en vulling, werden geleverd door de aan de Academie
Minerva opgeleide Jannie Hiskes. Technisch werkt zij bij
voorkeur met onder meer eitempera, acryl, lithografie,
monoprints en digitale prints.
Haar credo luidt: “Worden, meer dan zijn; Zoeken,
liever dan vinden”. Zij onderzoekt de weerslag van
de tijd op geheugen, identiteit en natuur, en de
schoonheid in het vergankelijke en onvolmaakte, waar de
huidige westerse maatschappij juist te veel is gericht op
overvloed en perfectie.
Net als bij Edith Bons speelt de cyclus van het leven een
grote rol in haar werk.

Jannie Hiskes. Du temps perdu I.
Mais où sont les neiges d’antan?
François Villon ( ca. 1431-1463), uit ‘Ballade des Dames
du Temps Jadis’ (‘Le Testament’)
ALLE DICHTERS
Bram van den Band, Henk ter Bogt, C. Buddingh’, Jan Glas,
Johan de Goede, Arien de Groot, Albert Hagenaars, Utta
Harder (uit het Deens vertaald door Jan. F. de Zanger),
Issa (Kobaya-shi Yataro), Lucebert, Ansje van den
Muyzenberg, Gerard Nijenhuis, Rumi, Hieke Veenstra,
François Villon en Hans Walraven.
ALLE KUNSTENAARS
Lenie van den Band, Edith Bons, Henk ter Bogt, Jelly van
den Bosch, Carolien Broersen, Angelien Coco Martin, Arien
de Groot, jannie Hiskes, Sonja Leurholff, Ansje van den
Muyzenberg, Joukje Pees, Dirk Rentmeester, Mariet
Schedler, Lonia Schölvinck, Klaasje Smit en Hieke
Veenstra.
DICHTER-BIJ - Poëzie als bron van
inspiratie’; Diverse kunstenaars en dichters; een
uitgave van Verkuno; Redactie Sonja Leuthoff; Vormgeving
Flip Drukker; 36 pagina’s; Juni 2022
Klik hier voor informatie over Edith
Bons
Klik hier voor
informatie over Jannie Hiskes
Klik hier voor
informatie over Verkuno
|