![]() |
|
'KRUISHEUVEL' IN DE SCHAAL VAN DIGTHER | |
Het literaire tijdschrift Digther verscheen als
papieren blad van 1999 tot medio 2012 en is vanaf dat moment als E-zine
actief onder de naam De schaal van Digther. Op verzoek van de redactie om literair werk leverde
Albert Hagenaars het tijdens een reis door de Baltische en Scandinavische
landen ontstane gedicht ‘Kruisheuvel’, zowel in de oorspronkelijk
Nederlandse versie als in de vertaling van
Andromeda Grigalevichiute, een in Bergen op Zoom gevestigde, uit Litouwen
afkomstige kunstenares.
Beide teksten werden op 28 januari 2015 gepubliceerd.
KRUISHEUVEL Zondagochtend. Gedachten aan een kinderkuil in hout, ijzer, marmer en vooral vastberadenheid. Honderdduizenden kruisen, medaillons en balken, grond op dit snijpunt van geloof en politiek. Elke blik roept oudere namen op nu, traag opstijgende rook in het zuidwesten. Hier heersen de dogma’s en genade van U als het oorverdovend oogsten van de wereld.
KRYŽIŲ KALNAS Šimtai tūkstančių kryžių, medalionų ir sijų, smelkti šioje tikėjimo ir politikos sankirtoje. Kiekvienas žvilgsnis iškviečia senuosius vardus į
dabartį, palengva kylantis rūkas pietvakariuose. Čia viešpatauja dogmos ir gailestingumas Tavasis,
Het gedicht verwijst naar de bekende, met kruisen bedekte verdedigingsheuvel
Domantai vlakbij
de stad Šiauliai. Waarschijnlijk werden de eerste kruisen geplaatst kort na
de Novemberopstand in 1830-1831 tegen de Russische bezetting. Omdat niet
alle gesneuvelde strijders konden worden teruggevonden, plaatsten de
nabestaanden voor elke verdwenen verwant een kruis.
Als voorbereiding op een gelijknamige video maakte
John Irons
inmiddels ook een Engelse vertaling:
HILL OF THE CROSSES
Sunday morning. Thoughts of a children’s den in wood, iron, marble and above all determination.
Hundreds of thousands of crosses, medallions and beams,
nised on this intersection of belief and politics.
Each gaze summons older names now,
lazily rising smoke in the southwest.
Here the dogmas and the mercy rule of You
as the deafening harvests of the world. |
|