![]() |
![]() |
DRIE VOORPUBLICATIES OP FLEURS DU MAL |
Albert Hagenaars stuurde twee gedichten uit zijn later dit jaar te verschijnen bundel 'Pelgrimsgrond' naar E-zine Fleurs du Mal, 'Orewoet' en 'Voorgevoel'. Ze behoren tot de reeks 'Te Woord', die in het teken staat van poëzie die hem ooit fascineerde of dat nog altijd doet. Allebei de gedichten werden geaccepteerd. Op 11 maart verscheen het eerste, 'Orewoet', dat naar leven en werk van de Brabantse mystica Hadewijch verwijst, die o.a. strofische gedichten, visioenen, brieven en een zogenaamde 'Lijst der Volmaakten' naliet. Albert Hagenaars ging vooral uit van enkele van haar indringend geschreven visioenen en vervlocht fragmenten daaruit met eigen strofen. OREWOET Hadewijch Te lang bezworen? Te kort? Het trillen tussen hoofd en schoot ving alweer aan, Brabants gestamel doordrong Latijnse beden ende mijn herte ende mijn aderen ende alle mine lede scudden ende beveden van begherten om zichzelf tot voorbij de minne te verdoen, niet in overgave maar in de gloed waar zij naar was vernoemd, van strijd en geweld. Jc begherde mijns liefs te vollen te ghebrukene ende te bekinnenne ende te ghesmakene in allen vollen ghereke en zij besteeg zijn aardse staat, bezatte zich aan spijs en wijn, klauwde en beet, ontrukte hen aan gebod en verbod van klooster en hemel. Daer na quam hi selve te mi, ende nam mi alte male insine arme ende dwanc mi ane heme en met stijf gesloten ogen ervoer zij hoezeer zijn lijf eiste dat zij hem nogmaals wilde in een lust die groter dan woede, overvloediger dan offergaven was. Nu hevestu mijns ghesmaect ende ontfaen van buten ende van binnen; Ende du heves verstaen die eneghe weghe die gheheel in mi beghinnen. ![]() Tussendoor verscheen, op 29 maart 2021, 'Crénom'. Dit gedicht was al in september 2020 in Brabant Cultureel opgenomen maar hoofdredacteur Jef van Kempen nam het toch graag nogmaals op, "wegens affiniteit met het werk van de betreffende dichter, Charles Baudelaire" (zie de naam 'Fleurs du Mal'). CRÉNOM Charles Baudelaire De plavuizen waren hard in de Saint-Loup maar minder dan de hospitaalbedden die wachtten. Al voor de val begon de glijvlucht in de afasie op uiteindelijk dat ene woord na. Inniger klampte hij zich daaraan vast dan aan de trouwe hoer die het venijn om zijn jeugd heen schoof. Alles nog weten, wensen te kunnen. Hij scherpte z'n zinnen aan de krimpende ring van de spraak waar hij ooit met pijnlijk geduld het ingesnoerde vel van vermocht te tuchtigen tot schandaal en verbod. Hij rook de wierook weer, mama, en werd jonger dan in zijn oudste gedicht, waarde elke nacht dagenlang tussen bezielde stammen rond, versloeg als Lupus de draak die alle woorden verslond, en kletste en zwetste, tierde als nooit tevoren, kwam niet meer tot bedaren. Een week later verscheen als derde gedicht 'Voorgevoel', waarin H. Marsman centraal staat. Diens eerste én laatste gedichten hadden een grote aantrekkingskracht op Albert Hagenaars tijdens zijn laatste jaren op de middelbare school en prikkelden hem om met eigen poëzie verder te gaan. VOORGEVOEL H. Marsman Hij met ontstekingen in de longen, bloed en etter, blaffende dagen, wekenlang in bed, in niet aflatende strijd. En die andere hij, niet veel jonger, getroffen door flitsen uit het schoolboek, in borst en maag de dood in een schaars verlicht ruim. Beiden ouder. Hij met de als kalmte vermomde vrees dat een nacht op zee daadwerkelijk het einde zou worden. En hij afwisselend wetend en radend in besef van een doffe plof, scheurend ijzer, geschreeuw. Dan benamen donker en kou de adem, knarste het schip, nam de druk toe, schoof het zuchtend naar de bodem, het zwart schuimende dal der Durance, in een hart voorgoed doordrenkt van azuur. Klik hier voor de betreffende pagina op Fleurs du Mal Klik hier voor meer informatie over Hadewijch Klik hier voor meer informatie over Charles Baudelaire Klik hier voor meer informatie over H. Marsman |