
Ter gelegenheid van de 125e sterfdag van
Vincent van Gogh stelde schrijfster Pien Storm van Leeuwen een boek samen
met o.a. citaten uit Van Goghs brieven, gedichten die geschreven werden bij
een treffend citaat daaruit en foto’s van haar levenspartner Jan Willem
Storm van Leeuwen. Samen belichten deze bijdragen Van
Goghs passie voor de natuur. Zij richtten zich in het algemeen op de
jeugdjaren en eerste periode als kunstenaar en in het bijzonder op sporen in
de Baronie van Breda.
Omdat Van Gogh een sterke band met
Noord-Brabant had en die relatie tijdens verblijven in Engeland, België en
Frankrijk ook in stand hield, werden vooral dichters uit deze provincie
uitgenodigd. In alfabetische volgorde zijn dat: Bert Bevers, Catharina Boer,
Frans A. Brocatus, Olaf Douwes Dekker, Maarten van den Elzen, Albert
Hagenaars, Bauke van Halem, Kees Hermis, Marijke van Hooff, Joris Iven,
Peter Korsman, Pieter Luykx, Kees van Meel, Jasper Mikkers, Herbert Mouwen,
Y.Né, Hannie Rouweler, Pien Storm van Leeuwen, Rob van Uden, Jace van de Ven
en Victor Vroomkoning. Tevens werden teksten opgenomen van Jan van Beers,
wiens werk Van Gogh begeesterde, Paul van Ostaijen en Friedrich Rückert.
Albert Hagenaars leverde het gedicht ‘Levensgrond’, dat in het boek op
een foto werd geprojecteerd. De titel moest vanwege het kleurenspel
vervallen. Het gedicht is een reactie op onderstaand brieffragment van Van
Gogh:
... juist omdat men veel en lang moet kijken op die
natuur eer men tot de overtuiging komt, dat wat de grote meesters voor meest
aangrijpend hebben geschilderd, toch zijn grond in het leven en de
werkelijkheid zelve heeft. Een basis van solide poëzie, die eeuwig als
daadzaak bestaat, en gevonden kan worden als men diep genoeg graaft en
zoekt. 'Ce qui ne passe pas dans ce qui passe', dat bestaat". Het gaat
erom te grijpen wat niet voorbijgaat in wat voorbijgaat.
LEVENSGROND
Kijken tot waar het weten ontstijgt aan wat men
meent te zien, tot waar een wuivend graanveld
vlaagloos overgaat in
het wezen van de wind, het zaad in de zak van de zaaier in kiemkracht
en het donkerend landschap in een zelfportret, op verblindend moment
als dat van u zelf herkend.

Foto: Jan Willem Storm van Leeuwen. |

Door een misverstand was
Albert Hagenaars aanvankelijk uitgegaan van een ander brieffragment. Het
leverde een gedicht op dat alleen op deze site te lezen zal zijn:
Toen wij des avonds terugreden van Zundert over de hei liepen Pa
en ik een eind, de zon ging rood onder achter ‘t masthout en de avondlucht
weerkaatste in de moerassen, de hei en het geele en witte en grijze zand
waren zoo vol toon en stemming.-Zie, er zijn sommige oogenblikken in het
leven dat alles, ook binnen in ons, vrede en stemming is en het gansche
leven ons voorkomt als een weg door de hei te zijn, maar dat is niet altijd
zoo.
DOODWIT
De dag klinkt in. Donkerend wringen
heide en masthout zich tot in het holst van het hart.
Uit het
moeras stijgt nu, zwellend van drift, een andere god op dan die van de
verstilde zoon.
Hij verzwelgt ons, in bloedgeel en hoerengroen, in
graanrood, kraaienblauw en hemelzwart.
Alsof de duvel ermee
speelde, trof Albert Hagenaars enkele dagen na afronding van ‘Doodwit’ in de
‘Collected Poems’ van Robert Lowell een gedicht over Van Gogh aan, waarin
eveneens sprake is van masthout en de kleuren zwart en blauw.
LAST
THINGS, BLACK PINES AT 4 a.m.
Imperfect enough once for all at
thirty, in his last days Van Gogh painted as if he were hurling
everything he had: clothes bed and furniture against the door to keep
out a robber –he would have roughened my black pines imperceptibly
withdrawing from the blue black cold of morning sky, black pines
disengaging from blue ice– for imperfection is the language of art.
Even the best writer in his best lines is incurably imperfect, crying for
truth, knowledge, honesty, inspiration he cannot have– after a show of
effort, Valéry and Trollope the huntsman are happy to drop out.
Robert Lowell – Collected Poems, page 591
Inmiddels is er
ook een Engelstalige editie van het boek verschenen, ‘Concerning Vincent’,
in een vertaling van John Irons. Diens versie van ‘Levensgrond’ werd:
Gazing at where knowledge arises from what one Thinks one
sees, at where a swaying field of grain
Shifts unflurrying into the being
of the wind, The seed in the sower’s pouch in germinative force
And
the darkening landscape in a self-portrait, At a blinding moment as that
self-recognized.

Het boek werd op 11 april 2015 gepresenteerd door wethouder van
cultuur Selçuk Akinci in boekhandel Van Kemenade & Hollaers in ’t Ginneken
(Breda) en is verkrijgbaar voor € 7,50. ISBN: 978-90-71947-45-2
(standaarduitgave), ISBN: 978-90-71947-46-9 (de Engelstalige uitgave), ISBN:
978-90-71947-48-3 (de luxe uitgave op groot formaat).
Het project
werd mede mogelijk gemaakt door financiële steun van LandStad De Baronie,
Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Brabant, Van Gogh Brabant en een
particuliere kunststichting.

Foto: Jan Willem Storm van Leeuwen. |

De initiatiefnemers. Foto: AH. |
NIEUWE KIJK OP DE
KUNSTENAAR EN DE NATUUR VANUIT DE POEZIE
BREDA – Een boek ‘omtrent Vincent’ van Pien Storm van Leeuwen.
Citaten, verzen en foto’s, die aansluitend vertellen over zijn liefde voor
de natuur. We begrijpen nu waardoor zijn schilderijen zo ‘heftig’ kunnen
zijn. Het boek van Pien, vanwege de 125ste sterfdag van Vincent, is een
klein juweel. De Baronie van Breda kan bogen op een innige relatie met de
kunstschilder. Zijn oom Cent in Princenhage en zijn broer Theo, die hij
talloze malen bezocht, wezen hem, in tegenstelling tot de rest van de
familie, niet af als kunstschilder. Vincent tekent en schildert in de
Baronie van Breda o.a. de vennen van Seppe toendertijd, het Liesbos èn de
mensen. Hij heeft er een werkelijke band mee. Wandelingen Wie dit boek
leest weet dat kunst diep peilt: ”De kunst is iets dat ofschoon door
menschenhanden voortgebragt niet door de handen alleen gewrocht wordt doch
door van dieper bron opwelt uit onze ziel”. Bauke van Halem maakt in
‘einder’ die woorden waar; Kees van Meel in ‘de landman’ tekent fijngevoelig
Vincents gedrevenheid en Rob van Uden ontroert over het ontwortelde leven
‘(les Racines’) dat Van Gogh zo onverbiddelijk leert kennen. We beleven het
verpletterend. De spitter biecht de waarheid op. “In den grond zijn de
natuur en een opregt teekenaar het eens”. Wie dicht bij een door hem
geschilderd bos staat ziet witte stippen; er verder vanaf zien we de lagen
van de natuur. Bij het zonnebloemveld van Jan Willem Storm van Leeuwen – op
foto – dezelfde beleving. Paradou De Dichteres Pien Storm van Leeuwen
verdiepte zich in Vincents jonge jaren. In de bundel ‘Omtrent Vincent’, die
zaterdag 11 april j.l. bij boekhandel van Kemenade en Hollaers in het
Ginneken werd gelanceerd schetst ze zijn levensfase waarin zijn
kunstenaarschap tot bloei kon komen. Wethouder Selcuk Akinci sprak treffende
woorden. Zijn wandelingen o.a. van Etten naar Pr’hage verscherpen zijn blik
op de omgeving aanzienlijk. Soms loopt hij naar Zundert om dierbare plekken
en oude bekenden te ontmoeten. De donkere hei en het bos dat stormt dat is
een onpeilbaar drama. Vincent: “Het is een mooi paradou. Het drama van smart
is wel het beste. Maar Gethsamenee is mooier”. Nog één hele mooie van
Vincent: “…en ik zie in de heele natuur, b.v. in boomen expressie en als het
ware een ziel. Een rij knotwilgen heeft iets van een processie weesmannen
soms.”…Het jonge koren is voor Vincent de metafoor van een slapend kindje.
De ontroering en de waarheid gaan samen in de vergelijking dat het
platgetrapte gras aan de kant van de weg ‘iets vermoeids en bestovens heeft
van de mensen in een achterbuurt’. Van Gogh was kunstschilder èn een zuiver
en vaak briljant schrijver. Omtrent Vincent Gedichten als eeuwige zielen
van: Bert Bevers, Catharina Boer, Frans A. Brocatus, Olaf Douwes Dekker,
Maarten van den Elzen, Albert Hagenaars, Bauke van Halem, Kees Hermis,
Marijke van Hooff, Joris Iven, Peter Korsman, Pieter Luykx, Kees van Meel,
Jasper Mikkers, Herbert Mouwen, Y.Né, Hannie Rouweler, Pien Storm van
Leeuwen, Rob van Uden, JACE van de Ven en Victor Vroomkoning. Tekst:
Rinie Maas. De Bode, april 2015.
POOSPLAATSEN
Gebeiteld in zwerfkeien en stenen banken werden op initiatief van Pien Storm
van Leeuwen citaten uit Van Goghs brieven als poosplaats te velde gelegd op
de volgende locaties:
In de tuin van het Vincent van GoghHuis in
Zundert Op de Oude Buisse Heide bij Agtmaal Bij de Pannenhoef tussen
Zundert en Etten In het Liesbos tussen Etten en Breda Op de
Strijbeekse Heide bij Chaam Op de patio van het Breda’s Museum te Breda

|