![]() |
|||||
BEDREIGDE GEDICHTEN | |||||
Kunstenaarscollectief B.O.Z.O., bestaande uit
Auke van der Heide, Bart Stuart en Jan Wessendorp, kreeg in 1999 van
de gemeente Bergen op Zoom de opdracht om op grote schaal kunstwerken
te maken voor enkele locaties in het juist opnieuw ingerichte
stadspark Kijk in de Pot.
![]()
Al snel na de onthulling werd de Veldschans een bestemming van stadswandelingen. Maar ook waren ze regelmatig het doel van vandalisme en diefstal. De regionale pers maakte er meestal melding van. In april 2017 was opnieuw een dagenlang durende schoonmaakactie nodig. Die werd uitgevoerd door de Beeldenwacht. Hieronder volgt een verslag in woord en beeld van de lotgevallen van deze bedreigde poëzie.
![]() SPREUK OP KUNSTWERK OPNIEUW VERNIELD Voor de tweede keer binnen vier weken is de
dichtregel in stadspark Kijk in de Pot vernield.
Conservator Johanna Jacobs is woest. Speciaal voor het
stadspark componeerden Bert Bevers en Albert Hagenaars de dichtregel
‘Jij die hier verdwijnt, doorzie dit niemandsland vol iedereen’. De
letters zijn zichtbaar vanaf de Markiezaatsweg. Van het eerste deel
staat nu nog ‘ie hier verdwijnt’. Vier weken geleden werd een kleine plaat met
letters van het kunstwerk gesloopt en meegenomen. Sinds anderhalve
week is die weer vervangen. Om te voorkomen dat vandalen de platen
opnieuw zouden loshalen, zijn de gaten van de schroefbouten
uitgeboord. De bouten met een schroevendraaier losdraaien werd dus
onmogelijk. Jacobs heeft vandaag een overleg met de
wijkmanager van de gemeente, wijkagent en beeldenwacht (die klein
onderhoud aan kunstwerken verricht). ‘Ik ga zeker vragen of er meer
gesurveilleerd kan worden. Verder wil ik bekijken wat we nog meer
kunnen doen om dit kunstwerk te beschermen.’ BREGJE SUURLAND, BN/DESTEM, 13-05-2005
KIJK-IN-DE-POT Een niemandsland voor iedereen. Zo noemen de
dichters Bert Bevers en Albert Hagenaars stadspark Kijk in de Pot. De
spreuk en het bijbehorend kunstwerk in het park hebben de nodige last
gehad van vandalen. Het is ook wel heel erg groot en leeg, dit park
tussen het stadshart en de Binnenschelde.
Wel zijn er zichtlijnen op de stad in al haar gedaanten. De bedenkers
van dit plan hebben vast en zeker goede bedoelingen gehad. Waar je ook
loopt, altijd is er wel een markant gebouw van de stad te zien. Het
Landmark op de Bergse Plaat, zwembad De Schelp, de kerk aan het
Lourdesplein, de ribbenkast van de uitgeklede Lucerna-flat. De
Peperbus, stadsschouwburg De Maagd, de torentjes van het Markiezenhof,
de stad laat zich vanaf de Kiek graag bewonderen. Mooi is het ook om
buien uit zee te zien aankomen. De bankjes in het park zijn fris blauw
geverfd. Ze doen al een beetje aan de zee denken. De boompjes staan in
lange geometrische lijnen, ieder in hun eigen stenen cirkel gevat.
Over het Retranchement, de verbindende weg van rood steengruis door
het park, haast een fietser zich voort. Hij lijkt de bui boven zijn
hoofd te willen verslaan. Nog voor de meet aan de Zuidwestsingel is
hij geklopt. Het regent vandaag op de Kiek. Goed voor de
planten. Op de educatieve grondwatermeter in het park wordt het nog
eens uitgelegd. Op de hoge gedeelten van het park verdrogen planten
eerder, beneden zijn ze sappiger. Veel is er eigenlijk niet te zien in
het park. Geen protserige beelden of ruisende fonteinen, wel een
stukje oud spoor en verwilderde natuur. Her en der stenen, gevangen in
een vlechtwerk van ijzer. Zal ook wel kunst zijn. Te lezen valt er ook
weinig in het park, op de graffiti na dan. BEN VAN DEN AARSSEN, BN/DESTEM, 27-08-2005
KUNST BEHOUDEN BLIJFT HELE KUNST Kunst uit handen van rovers en vandalen
houden, het blijft in Bergen op Zoom een hele kunst. In een poging om
vernielzuchtigen het leven zuur te maken, heeft de gemeente een
kunstwerk in stadspark Kijk-in-de-Pot weggehaald. Dat keert straks in
steviger vorm terug. "Het moet dusdanig sterk worden, dat de platen
gewoon niet te slopen zijn" , zei wethouder Leo Withagen deze week in
het vragenuurtje voor de gemeenteraad. Ook de tuin met beelden van geiten aan de
Boulevard is regelmatig het terrein van mensen die het blijkbaar leuk
vinden om andermans spullen kapot te maken. Nu zijn er volgens
Withagen weer twee poten naar de gallemieze geholpen. "Alle geiten
halen we weg. We gaan ze allemaal in beton zetten." Op 18 maart 2007 is een filmpje op YouTube
gezet waarin de zuidzijde van de Veldschans een rol speelt. De
onbekende maker(s), opererend onder de naam Azazel Production, spelen
met name in op de tekst JIJ DIE HIER VERDWIJNT. Het filmpje is
gecategoriseerd in de rubriek Comedy.
https://www.youtube.com/watch?v=9z8l8ApvYfU NIEUWE OPGRAVINGEN OP KIJK IN DE POT. Deze zomer is een nieuw onderzoek gestart op
het noordelijke gedeelte van Kijk–in–de-Pot, grenzend aan het
Geertruidaplein. Naar verwachting wordt er nog tot begin september
gegraven. In 2004 werden resten uit de IJzertijd (8e eeuw v. Chr. - 0)
en de Romeinse tijd (0 – 3e eeuw) gevonden, waarover in een eerdere
nieuwsbrief al is bericht. De vervolgopgraving maakt duidelijk dat het
ven iets groter was dan eerst werd aangenomen. Bewoningssporen zijn
nog niet gevonden, maar moeten er vlakbij wel geweest zijn. Ook werden
opnieuw sporen gevonden van het grote hoornwerk, dat kort voor 1600
was opgeworpen ten zuiden van de brandweerkazerne. De grondboringen
die vorige maand in het bos achter de meubelboulevard werden gezet,
tonen aan dat daar een echte ‘steilrand’ in het landschap is geweest:
het hoogteverschil tussen de renbaan en de ondergrond in het bos was
ooit meer dan 7 meter .
De steilrand is zelfs hoger geweest dan aan de zuidwestelijke flank
van Kijk–in–de-Pot, bij het hotel Golden Tulip. Het bos zelf is niet
erg oud (pas na 1950). Op oudere foto’s is grasland te zien. Om het
hoornwerk aan te leggen, moest enorm veel zand worden aangevoerd. Ook
bij de uitbouw van de vesting van Menno van Coehoorn is zand
opgebracht om een glacis te maken. De vijand kon zich anders achter de
rand verschansen. Op deze kunstmatige ophoging is later het bos
gegroeid. Van nature was dit gedeelte van de ‘Kiek’ dus een
indrukwekkende hoogte, die ideaal moet zijn geweest voor bewoning. MARCO VERMUNT, NIEUWSBRIEF ARCHEOLOGIE EN
MONUMENTEN, JRG. 9, NO. 33, SEPTEMBER 2006 Bergen op Zoom – Boos zijn de Bergse
kunstenaars niet. Ze zijn vooral teleurgesteld. Midden in hun
kunstwerk in stadspark Kijk-in-de-Pot zijn onlangs zitbankjes en een
afvalbak geplaatst door de gemeente Bergen op Zoom. “Dat
straatmeubilair is een aantasting van het kunstwerk”, vindt Louis van
der kallen, fractievoorzitter van de BSD. “Ze horen er niet. Men doet
zomaar wat. Het doet inbreuk op het merkenrecht.”
De kunstzinnige ligwei in het stadspark, bij
de voormalige Slikbatterij, waar ook teksten van de Bergse dichters
Albert Hagenaars en Bert Bevers te bezichtigen zijn, mag niet zonder
overleg met de ontwerpers worden veranderd, meent de BSD-fractie. “Een
zitbank is geplaatst vlak voor een richel in het kunstwerk, een richel
die door de kunstenaars was aangebracht als mogelijkheid om juist op
te zitten. Ik ben hier door verschillende kunstenaars op aangesproken.
Deze kwestie moet weer eens aangekaart worden bij de gemeente.” “Er is meer frictie,” vertelt Van der Kallen
verder. “Niet alleen dat straatmeubilair en die prullenbak zorgen voor
irritatie. De meeste lantaarnpalen die om het kunstwerk staan en de
teksten verlichtten, zijn door vandalen vernield en verwijderd. Degene
die er nog staan, zijn hun kop kwijt en verlichten dus ook niets meer.
Die situatie wordt ook niet aangepakt. En het onderhoud van de
verblijfsruimte in de Slikbatterij is verder niet best. Er wordt amper
gemaaid.” In september 2005 stelde de BSD’er ook al
vragen over de kunst in het stadspark. “Toen was de tekst van Bert
Bevers en Albert Hagenaars gesloopt maar werd na overleg met de
gemeente in een aangepaste, vandalismebestendige vorm weer
teruggeplaatst. Mijn complimenten voor die aanpak, er werd toen
namelijk in samenspraak met de kunstenaars naar een passende oplossing
gezocht. Ook het groen onderhoud werd veranderd, zodat de tekst nu ook
vanaf de Markiezaatsweg overdag te lezen is. Een dergelijke
samenspraak had nu wéér moeten gebeuren”, meent Van der Kallen.
De Bergse kunstenaar Auke van der Heide vindt het vooral jammer dat de
gemeente zonder overleg iets aan het kunstwerk heeft veranderd. “We
zijn er gewoon niet blij mee, dat willen wij ook gaan aankaarten bij
de gemeente.” De kunstenaars waren er bij de realisering van het
kunstwerk van uitgegaan dat de gemeente het onderhoud zou regelen.
“Blijkbaar moeten er toch duidelijke afspraken over worden gemaakt.”
Hij vindt het jammer dat acht jaar na de onthulling het kunstwerk er
onverzorgd bij ligt. Van der Heide denkt niet dat de gemeente met
het plaatsen van het straatmeubilair opzettelijk het kunstwerk wilde
verstoren. “Degene die het geplaatst heeft, wist waarschijnlijk niet
dat het een kunstwerk was. Het is vast uit onwetendheid gebeurd. Ik
ben blij dat de BSD aandacht vraagt voor de huidige situatie maar ik
verwacht ook dat we er met de gemeente wel uitkomen. Dat is de vorige
keer wel gebleken: een goed overleg met de gemeente maakt veel dingen
mogelijk.” Wethouder Maarten van Eekelen heeft inmiddels
toegezegd de zaak rond het straatmeubilair en het groenonderhoud te
bekijken. BREGJE VAN GURP, BERGEN OP ZOOMSE BODE, 1 JUNI
2008
VANDALISME TEGEN VANDALISME Omdat de betonwanden waarop de gedichten zijn
aangebracht, en ook de gedichten zelf, constant bespoten, beschilderd,
bezeken, besproeid en besprenkeld worden, besloot de gemeente Bergen
op Zoom tot een grote schoonmaakactie om zowel de Slikschans als de
teksten grondig schoon te laten maken.
KUNSTWERK ZWAAR BESCHADIGD DOOR KLIEDERWERK
VAN VANDALEN BERGEN OP ZOOM - "Door tij & tijd bestendigt
deze verschansing woorden die zich niet laten kennen: strijd roert ons
tot wie we zijn in de dunte der dagen." Tekst van de bekende dichters
Albert Hagenaars en Bert Bevers. Te vinden in stadspark Kijk in de
Pot. Op een kunstwerk. Zorgvuldig weggeschreven in roestvrij staal.
Maar nu amper leesbaar. Vandalen gaan hier tekeer met spuitbussen.
Dichtregel en het beton er omheen zijn volgekalkt. Lange tijd leek het
goed te gaan, de laatste weken is het goed raak, zeggen Aagje Pel,
Peter Pel en Gerard Fransen. ”Als er eentje iets spuit, komen er al
heel snel nieuwe bij'', weten ze uit ervaring. Drie dagen werk Fors
Kliederwerk JAN VAN DE KASTEELE, BN/DESTEM, 26 APRIL 2017 |
|||||