![]() |
||||||||||
|
||||||||||
SAKKO CULTUURPRIJS VOOR KUNSTEN EN LETTEREN 2007 |
||||||||||
|
||||||||||
Het
programma was in handen van ceremoniemeester Leni Westerhof en bestond o.a. uit
toespraken van Willem Vermeulen (juryvoorzitter), Han Polman (burgemeester van
Bergen op Zoom) en Peter Etman (directeur Tamoil Nederland BV) alsmede een
voordracht door de dichter Bert Bevers uit de poëzie van Albert Hagenaars.
TOESPRAAK DOOR JURY-VOORZITTER WILLEM VERMEULEN
Vriendinnen
en vrienden van de Sakko Cultuurprijs, het is mij, zoals elk jaar weer, een
aangenaam genoeg hier voor U te staan om aan U de laureaat van dit jaar te mogen
voorstellen. Albert Hagenaars, geboren en getogen in deze stad, gevormd, tot op
de dag van vandaag, in de hele wereld, taalkunstenaar. Albert
is opgegroeid in het gebied rond het Bolwerk, daar waar de kerk stond van de
Heilige Martelaren van Gorkum en de Aloysiusschool. Kerk en school en het
dagelijkse leven stonden dicht bij elkaar. Natuurlijk zat je op het jongenskoor
en hoorde je het latijn aan van de priester en de kapelaans. In die setting
ontwikkelde zich jouw taalgevoel, ook poëziegevoel. Via de liturgie en de
ruimte die er was om daar zelf wat in mee te doen. Via ook de beroemde
beatmissen uit die tijd. Stoeien met taal en vertalingen. Taalgevoelig,
toen al, maar toch ben je je op de middelbare school meer gaan ontwikkelen in de
richting van de beeldende kunsten, schilderen en tekenen, misschien ook wel mede
door de bezieling die je van jouw toenmalige leraren ontving, de heren Fons
Gieles en Jan Sanders. Je
was puber in de jaren zestig. De tijd dat het normaal was om alles wat normaal
is als uiterst abnormaal en zeer bedenkelijk te behandelen. Ook de tijd dat je
als 16-jarige het normaal vindt om langs de weg te gaan staan en te gaan liften.
Niet naar Roosendaal of Breda of zo, maar door Europa heen. Antwerpen, Brussel,
en Parijs natuurlijk, alles wat hier niet was, was daar wel. Zo begon je over de
muren van je geboortestad heen te kijken. Er
is bij jou altijd een soort wisselwerking gaande tussen deze stad, Bergen en op
Zoom, en de rest van de wereld. Je vertrekpunt en je focuspunt. Zelf zei je
tegen mij: dit is toch een geweldige stad. Je stapt de deur uit en je stapt zo
een geschiedenisboek binnen, stenen bladzijden waar je doorheen kunt lopen. Maar
ook zei je: er is zoveel meer dan Bergen op Zoom. Mensen denken hier dat ze
alles hebben, maar als je op de fiets stap en je rijdt een uurtje, Antwerpen is
al buitenland en echt heel anders en daar zit je zo. Na de middelbare school
volgen de taalstudies. Nederlands en Frans. Het reizen bleef en werd soms
verblijven. Je
veroverde jouw wereld door steeds grotere kringen rond Bergen op Zoom te
verkennen en je veroverde tegelijk daarmee je kunstbeoefening. Verschuivende
horizonten. Je hoort en ziet het terug in je werk. Wat je ook terugziet en
terughoort in jouw werk is het thema van de liefde. En soms is het ook weer de
liefde die jouw horizon doet opschuiven. Je hebt allerlei landen bezocht en soms
een poosje bewoond, maar in Indonesië ben je echt wel neergestreken. De liefde
kleurt je leven en daardoor ook weer je werk. Door
te reizen relativeer je wat je al weet. Dat kan ook een soort vervreemding met
zich meebrengen en juist dat geeft je dan weer een thema om over te schrijven of
te dichten. Je
bent voortdurend bezig met teksten op papier te zetten. Van een collega-dichter
hoorde ik dat je uitzonderlijk lang met je teksten blijft stoeien. Telkens er
aan schaven en bijsturen tot het helemaal perfect is. Nou, dat doen wel meer
mensen in jouw vak zo, maar er zijn er maar weinig die al die eerdere pogingen
ook nog bewaren. Je hebt alles nog van je vroegste periode, toen het er heel
cerebraal aan toeging, vroege pogingen tot objectiviteit, de wereld verbeterend,
tot het werk van nu. veel
meer synthese; strak en persoonlijk. Waar zal dat archief ooit naar toe gaan? Hoewel
je je aanvankelijk dus wat meer richting schilder- en tekenkunst hebt
ontwikkeld, en ook een galerie hebt opgezet, ben je altijd blijven schrijven en
dichten. Op een gegeven moment is dat je hoofdbezigheid geworden. Inmiddels is
er een respectabele hoeveelheid gedichten uit jouw pen gevloeid en in bundels
verschenen. Maar er is ook proza, je schrijft boeken, kritieken en recensies, je
bent betrokken bij het uitgeven van teksten van anderen, je verzorgt
vertalingen. Al
deze taken zijn in een soort balans met een andere belangrijke taak: onderwijs
geven. En je doet dat het liefst aan mensen met een andere culturele bagage. Het
levert jou meer op dan het honorarium alleen. Je staat hierdoor namelijk ook
midden in die veel grotere wereld. Multiculturalisme is een van die andere rode
draden in je werk naast het onderwerp van de liefde. Als
mens ben je bescheiden. In hoe je je voordoet, in de dagelijkse omgang. Je hebt
niet eens een deurbel die het doet. Toen ik jou vroeg waarom je schrijft zei je:
omdat het moet. Heel eenvoudig. Maar als dichter, als schrijver, ben je tegelijk
ook heel trots. Aandacht voor je werk doet jou goed. Als
een recensent iets schrijft over “typisch Hagenaars”, en dan met de
beschrijving: een krachtige, originele beeldspraak in strakke vormen, nou, dan
groei je door het dak heen. Ook
kunst van anderen wil je het licht helpen zien, door je bemoeienis met
uitgeverij WEL. Zelf zeg je over je werk: goede poëzie is poëzie die vragen
achterlaat, die een achterland opent. Anders gezegd: als je een goede bundel poëzie
hebt gemaakt, dan moet deze niet vergeten worden op het moment dat je het boekje
dichtdoet. Het moet nawerken en binnen dat bestek heb je natuurlijk weer
duizenden mogelijkheden voor wat goede poëzie zou kunnen zijn. Jan
Wessendorp schrijf in zijn boek hierover: “Kunst moet niet haar tijd
weergeven. Niet datgene wat de dag dient of waar ze onder lijdt moet vorm
krijgen: dat manifesteert zich immers al onophoudelijk met eigen symbolen en
werktuigen. Kunst moet verbeelden hoe de tijd zou kunnen zijn, datgene wat boven
de dagelijkse dag uitsteekt en haar tevens draagt.” Dat
is wat jij probeert met je verschillende literaire kunsten. Alsmaar weer
verwoorden wat je bezig houdt en wel op zo’n manier dat het boven het
dagelijkse uitsteekt en dat het het dagelijkse draagt. Je staat hiermee in een
rijke en internationale traditie. In
jouw werk gebruik je nogal eens de metafoor van de stad, welke stad dan ook,
waar ook ter wereld. Steden worden gevormd door gebouwen, mensen, tradities,
geluiden, de tram die piept, de wind die huilt, een leeg blikje dat rammelend
voortrolt en voetstappen die klinken. Daarom
heeft de jury van de Sakko Cultuurprijs besloten dit jaar de Sakko-prijs voor
kunsten en letteren te geven aan Albert Hagenaars. Ik
wil graag overgaan naar het voorlezen van de oorkonde. OORKONDE De Sakko-prijs voor
Kunsten en Letteren 2007 is toegekend aan Albert Hagenaars, dichter en schrijver
te Bergen op Zoom, wegens zijn niet-aflatende inzet voor de literatuur in het
algemeen en het opbouwen, in ruim
25 jaar, van een groot, geheel eigen literair oeuvre. Albert Hagenaars is een
allround literair kunstenaar: hij schrijft poëzie, proza, kritieken,
vertalingen en functioneert tevens als lector van uitgeverij WEL. Ook vervult
hij onderwijstaken op het gebied van taalvaardigheid en weet hiermee
anderstalige- en Nederlandstalige studenten liefde bij te brengen voor de eigen
en voor de gezamenlijke taal. Het proza en de poëzie
van Albert Hagenaars beschrijven niet altijd hoe de werkelijkheid is, maar
vooral hoe de werkelijkheid zou kunnen zijn of beleefd zou kunnen worden. Albert
weegt en waagt woorden, waar en waarover dat maar kan. Vervreemdend en toch
dichtbij. Door zijn oriëntering op de meest weids denkbare horizonten zet
Albert Hagenaars poorten open naar andere werelden. De interculturele
samenleving ziet hij als winst. Met dit naar buiten kijken oefent hij zijn
lezers om ook weer naar binnen te kijken. Zo ontdekt de krab zijn of haar krib. Met dit alles levert
Albert Hagenaars een onmisbare bijdrage aan het literaire en culturele leven van
stad en land van Bergen op Zoom. Namens
de jury,
Namens Sakko b.v.,
Willem
Vermeulen, voorzitter.
Peter Etman, directeur Tamoil Nederland BV
DANKWOORD Het
doet goed zoveel lovende woorden te horen. Hartelijk dank hiervoor en ook voor
het feit dat u vandaag met zovelen naar het Markiezenhof bent gekomen. Hoewel
ik het had kunnen bevroeden, ik las tenslotte ook verzen van hem voor toen hij
eerder dezelfde prijs won, ben ik toch verrast dat mijn goede vriend en collega
Bert Bevers teksten van mij voorlas, en hij koos nog wel gedichten die ook mijn
eigen favoriete zijn. Dat is treffend! Een
nog grotere verrassing is het optreden van het ensemble Dangiang Parahiangan van
de Leidse universiteit, dat Sundanese muziek op traditionele instrumenten als de
suling brengt. Het toeval wil –maar je kunt je natuurlijk afvragen in hoeverre
toeval bestaat- dat wij, hoewel mijn vrouw van Midden-Java komt, vaak naar
Sundanese muziek luisteren. Eén van de zojuist gespeelde stukken, heb ik zelfs
thuis op cd. Ik kan goed op deze muziek werken. In feite komen deze klanken
overeen met de manier waarop ik schrijf; het gaat om dezelfde strakke vorm met
telkens andere variaties, een duidelijke basis en nuances die daar omheen
dwarrelen. De organisatie had nauwelijks een betere keuze voor de muziek kunnen
maken. Ik
ben uiteraard blij met de prijs, niet alleen met het geldbedrag, de receptie, de
maaltijd maar vooral ook met de sculptuur van de Zeeridder en wel om drie
redenen. Wat
passend dus dat ik vandaag dit tweedimensionale symbool in ontvangst mag nemen
als teken van verdienste voor de boeken en bundels over de verschillende niveaus
van de werkelijkheid die ik de afgelopen 25 jaar publiceerde. Wat
fijn ook dat dit mag plaatsvinden temidden van zoveel familieleden, vrienden en
collega’s. Ik dank u allen daarom voor uw komst, met wijd geopend hart, ik
bedank de jury en ik bedank het bedrijf Tamoil Nederland dat deze dag mogelijk
heeft gemaakt! Zaterdag, 10 november 2007
|
||||||||||
SAKKOPRIJS
VOOR EEN TAALKUNSTENAAR Albert
Hagenaars krijgt prijs voor ruim 25 jaar schrijven van boeken. Bergen
op Zoom
– Als kleine jongen zoog Albert Hagenaars indrukken van exposities en
muziek als een spons op. Toen hij zelf in staat was zijn gevoelens uit
te drukken op doek en op papier, stond voor hem de relatie tussen de
dagelijkse realiteit en de fantasie centraal. Deze relatie komt al ruim
vijfentwintig jaar terug in zijn boeken en gedichtenbundels. De
taalkunstenaar ontving afgelopen zaterdag in Het Markiezenhof uit handen
van juryvoorzitter Willem Vermeulen de Sakko Cultuurprijs voor zijn
verzameld werk. De
Bergenaar was vooral blij met de sculptuur van de Zeeridder die bij de
prijs hoort. “Ik heb er een band mee, omdat ik de originele versie
elke dag vanuit onze keuken op de toren van het Markiezenhof zie
prijken. Werkelijk elke dag zie ik hem blinkend in de wind draaien, een
bewijs van zowel flexibiliteit als standvastigheid, kenmerken waarover
elke kunstenaar dient te beschikken’’, aldus Hagenaars. Maar bovenal
symboliseert de windvaan voor hem wederom de lijnen tussen de
werkelijkheid en de verbeelding. De zeeridder doet hem denken aan
Pesagos, het gevleugelde paard uit de Griekse mythologie. “Als
zesjarige was ik verbluft toen ik dit verhaal las, zag dat een dergelijk
wezen bestond. Voor het kind dat ik toen was, onder de indruk van de
kracht van het gedrukte woord, moest alles wat in een boek stond wel
waar wezen. Mijn klasgenoten lachen me uit. Hoe kon ik zulke onzin
geloven? Dit moment was de eerste keer dat ik de breuk voelde tussen de
realiteit en de fantasie, en daarmee ook de band tussen die twee
verschillende maar in elkaar grijpende werelden. Het is mijn
basis.’’ Behalve
gedichten, romans en vertalingen schrijft en schreef Hagenaars ook
kritieken, voor onder meer de Haagsche Courant. “Als
lector van Poëzie–uitgeverij WEL was de literair kunstenaar nauw
betrokken bij de productie van tientallen bundels, geschreven door
collega–dichters. In veel van zijn werk komt Bergen op Zoom terug. Dat
is voor ons een belangrijk argument geweest hem de prijs toe te kennen.
Hij schrijft op zich voor een klein publiek maar aan de andere kant zijn
zijn dichtregels ook voor een groot publiek toegankelijk. Zoals zijn
teksten die in stadspark Kijk-in-de-Pot zijn te vinden,’’ aldus
juryvoorzitter Vermeulen. Hoofdsponsor
van de prijs, het bedrijf Tamoil, liet via directeur Peter Etman weten
graag door te gaan met de jaarlijkse toekenning. Hagenaars
publiceert niet alleen, hij reist veelvuldig en geeft ook les op het ROC
in Bergen op Zoom. “Ik geef Nederlands aan buitenlandse mensen. Mooi
om te zien hoe al die culturen bij elkaar komen, het is een
inspiratiebron voor m’n schrijfwerk’’. Tijdens
de uitreiking werd hij blij verrast met een optreden van het trio
Dangiang Parahiangan, muziek en zang uit West-Java (Indonesië). Java is
het eiland waar zijn vrouw vandaan komt en waar het echtpaar zich over
enkele jaren definitief wil vestigen. Sanne Schelfaut. BN/De Stem, 12 november 2007
LITERAIR
KUNSTENAAR ALBERT HAGENAARS (52) WINT SAKKO CULTUURPRIJS Bergen
op Zoom – Jaren geleden verwachtte Albert Hagenaars (52) de Sakko
cultuurprijs voor Kunsten en Letteren al in de wacht te slepen, maar toen
dat niet het geval was, heeft hij niet meer aan de prijs gedacht.
Afgelopen weekend mocht hij de Sakko Cultuurprijs dan toch in ontvangst
nemen. Daar de literair kunstenaar geen last heeft van valse
bescheidenheid, vindt hij dat niet meer dan terecht: “Als schrijver
geloof ik in mijn werk en ik vind de keuze van de jury dan ook correct.” Als 25
jaar werkt de Bergenaar als literair kunstenaar. Tal van romans en
dichtbundels heeft hij inmiddels op zijn naam staan dus dat hij de
oeuvreprijs won die een kunstenaar slecht één keer in zijn leven kan
winnen, vindt Hagenaars niet verbazingwekkend. NIET
CHAUVINISTISCH
Dat
Hagenaars dit jaar in de prijzen viel, vindt de kunstenaar terecht. “Ik
ben geen type voor valse bescheidenheid dus ik durf ook te zeggen dat ik
de keuze van de jury niet meer dan correct vind. Het is een blijk van
erkenning voor schrijvers die zich verdienstelijk maken op het gebied van
kunst en cultuur en dat heb ik dan ook gedaan.” VREEDZAME
SAMENLEVING
Hagenaars
zegt dan ook fel tegen elke vorm van fundamentalisme te zijn: “Ik voel
me allereerst wereldburger. Of we het nu hebben over radicale moslims
hebben of de standpunten van Wilders, ik moet er niks van hebben. Ik ben
absoluut voorstander van de multiculturele samenleving en dat draag ik in
mijn boeken dan ook uit. Daarin beschrijf ik ontmoetingen en confrontaties
tussen verschillende culturen. De afgelopen vijftien jaar beschrijf ik
Indonesië. Dat is het ultieme voorbeeld van de multiculturele
samenleving, want daar leven driehonderd culturen op 13.000 eilanden. Soms
is er daar een burgeroorlog, maar doorgaans leeft men daar in goede
harmonie. Indonesië is een toonbeeld van een vreedzame samenleving en dat
drijft mij.” OP
STAPEL
Ondanks
de vele boeken die de kunstenaar schreef, zit hij nog steeds boordevol
inspiratie. “Ik ben blij met de Sakko Cultuurprijs, maar dat betekent
niet dat mijn loopbaan als schrijver nu ten einde is. Integendeel. Het is
dat je hem maar één keer in je leven kan krijgen, want anders zou ik hem
over een jaartje of 25 wel weer willen krijgen. Binnenkort komen er weer
een roman en een dichtbundel van mijn hand uit. Verder staan er nog
ontzettend veel projecten op stapel. Nee, ik blijf schrijven tot ik er bij
neerval.” Vera de Geus, De Bode, 18
november 2007
DE HIERONDER OPGENOMEN FOTO'S ZIJN GEMAAKT DOOR FOTOLINO (JACQUES BAKKER) - site
Tot
de winnaars van de voorgaande edities behoren o.a.: 1981 Willem van Ham - historicus 1982 Fons Gieles – beeldend kunstenaar 1983 Hans Smout - musicus 1984 Kees Booy - architect 1985
Jeroen de Groot - musicus 1986
Kees Keyzer – sculpteur 1987
Jan Weyts – architect 1988 Joop Mijsbergen - beeldend kunstenaar (site) 1989
Hans Heestermans – taalkundige en auteur 1990
Jan Wessendorp – beeldend kunstenaar 1995
Jan en Loes Walraven - componist/pianist en zangeres 1996 Cees Vanwesenbeeck - archivaris en publicist 1999
Bert Bevers – dichter en publicist 2001 Gerrit Westerveld - graficus en uitgever 2003 Krot en Co - kunstenaarscollectief 2002
Alex Vermeulen - tenor 2004 Albert Joosten - fotograaf 2005
Fred de Ron – beeldend kunstenaar 2006 Janno den Engelsman – organist 2008 Sjoerd van den Boom - schilder (site) (Deze lijst wordt binnenkort vervolledigd) |
||||||||||
|
![]() |
|