![]() |
||
LAATSTE DEEL TRIPTIEK FOTOGRAFIE EN POEZIE IN HOBOKEN | ||
Voor de derde en laatste maal organiseerde dichter/publicist Frank De Vos, geruggesteund door het District en de Cultuurraad van Hoboken, een poëzieproject in Kasteel Sorghvliedt. In 2012 was het thema Publicité Fanée, gebaseerd op jarenlang verzamelde en op een blog geplaatste foto’s van vergane reclameteksten. De foto’s waren van o.a. Bert Bevers, Danny Braem, Goddie Caubergh, Hartmut De Maertelaere en Ron Scherpenisse. De Vos nodigde 18 dichters uit daar poëzie bij te schrijven. De resultaten werden gepresenteerd op een expositie in het kasteel en in een boek. Het daaropvolgende jaar was het thema Cicatrizado ofwel Gelittekend. Ditmaal tekende Hartmut De Maertelaere alleen voor de fotografie. Hij legde verweerde, vergroeide en verwonde bomen vast, waarna dichters, deels dezelfde deelnemers en deels nieuwe, daar weer teksten bij maakten. Het thema van 2014 is Schaduw. Elk van de deelnemende dichters kreeg een foto van Hartmut De Maertelaere toebedeeld om die in woorden te vertalen. Albert Hagenaars schreef onderstaand gedicht bij foto MG_7068:
DE DORSVLOER Toegezegd uur. Erf en velden Gesnuif en gegrom van binnen. Duisternis ritselt en bevangt. Klamme lijven glijden genade- Besef van een ander weten Even.
De andere dichters die voor dit slotdeel een werk bijdroegen zijn: Vera Alexander Beerten (VL), Bert Bevers (NL), Marleen De Crée (VL), Guy Commerman (VL), Ann van Dessel (VL), Lebuin D’Haese (VL), Richard Foqué (VL), Maarten Embrechts (VL), Peter Holvoet-Hanssen (VL), Roel Richelieu van Londersele (VL), Hans Mellendijk (NL), Roger Nupie (VL), AnnMarie Sauer (USA), Walter Simons (VL), Bart Stouten (VL), Cecile Vanhoutte (VL) en Frank de Vos (VL) zelf. De tentoonstelling is vanaf zondag 23 februari 2014 een maand lang te bezoeken in kasteel Sorghvliedt, Marneflaan 3 te Hoboken.
EEN CITAAT VAN HET BLOG VAN FRANK DE VOS: Deze woorden van de Argentijnse dichter, Roberto Juarroz vond ik uitermate passen bij het thema van Poëzie in Hoboken 2014. Zij beschrijven het fundament van poëzie. Het speciale cameraoog van Hartmut De Maertelaere ben ik veel dank verschuldigd. Want dankzij deze fotograaf werd het thema Schaduw geboren. In 2012 bezorgde hij me een bijzondere foto. Het was een detail van een trapleuning die zijn schaduw op een muur wierp. En zo werd deze krul een metafoor die een gedicht bevruchtte. Het werd mijn haakse fa-sleutel. Ik vroeg Hartmut naar meer, veel meer. Met een gedrevenheid hem zo eigen stelde hij een cyclus samen. En zie, deze werd de genese van metaforen die ik de deelnemende dichters kon aanbieden.
Schaduw als de versmelting van licht en materie tot “verbeelding”: een abstract hersenspinsel dat door de magie van de fotografie zichtbaar wordt gemaakt, is dat uiteindelijk ook niet de ultieme bedoeling van poëzie en de betovering, die er van uitgaat. De hertaling van gevoel en waarneming, de transformatie van het concrete naar het abstracte. De werkelijkheid deconstrueren om ze vervolgens terug op te bouwen met in essentie abstracte taalstructuren. De dichter transformeert wat er is tot hoe hij/zij het beleeft. Dat is precies wat dit driejarig project en de bijhorende tentoonstellingen duidelijk heeft willen maken. Het is de verdienste van Frank de Vos om dat heel bedachtzaam te hebben uitgewerkt in drie luiken en zo samen met fotograaf Hartmut de Martelaere en de meewerkende dichters de toeschouwer elk jaar een beetje meer mee te zuigen in dat fascinerend proces van transformerende werkelijkheden, waar het concrete verschuift naar het abstracte en het objectieve plaats ruimt voor het subjectieve. De confrontatie met deze paradox is zonder meer verrijkend en doet nadenken over de realiteit zoals we die zien en beleven.
![]()
![]()
|
||