
Ontwerp: Hans Lodewijkx
VIER GEDICHTEN ALS VOORPUBLICATIE IN
BRABANT CULTUREEL
Voor de tweede keer
publiceerde Brabant Cultureel gedichten van Albert Hagenaars als
voorpublicatie uit diens bundel 'Pelgrimsgrond'.
Op 28
september 2020 verschenen in de rubriek Brabant Literair eerst drie
gedichten uit de afdeling 'Te Woord', die geheel aan dichters is
gewijd. Die drie verzen zijn: 'Crénom - Charles Baudelaire',
'Braakland - T.S. Eliot' en 'Onder de sneeuw - Paul Celan'.
Op
27 juli 2021 werden vier onderstaande gedichten uit de afdeling
'Snijwerk' opgenomen, die onder invloed van films is ontstaan.

VIRUS
Der Tod in Venedig
Een
novelle. Een film. Een gedicht.
Daartussen herkenning, kloppende
passie
en de noodzaak die drievoudig te
weerstaan.
Geen geeft
toe wat steeds weer wringt.
De stad
schilfert en vlekt van schoonheid.
Op het Lido, in de paviljoens en
eetzalen,
kruisen blikken van oude ogen die
van jonge.
Geen legt
lavendel tussen de nog gladde lakens.
Niet te
uiten woorden schuilen
tussen jankende violen, ongehoord
lange scènes
met gefilterd licht, beladen
beeldspraak.
Geen
ontknoopt het nieuwe vest, de pantalon.
Meer en
meer lege plekken op het strand,
de dag klam, het licht schel, de
tijd haast voorbij.
Fijne
vingers, aarzelende lippen, strakste huid.
Zwart
drupt uit het zwarte haar, in het zand.

UITWEG
Dead
Poets Society
De jaren
vijftig. Altijd.
De heuvels van Vermont. Overal.
Jongenscolleges, onverbiddelijke
regels.
Dan, die
ene docent over geheim genootschap:
gedichten in een grot en riten,
eerste geloof
in een buitengewoon leven, de
gedroomde rol.
Behalve
geboden en verboden nu ook aansporing,
niet langer het wegredeneren van
raadsels
maar het zwelgen in wat al
schemerde.
"Geniet
van elk moment; overdenk de gevolgen".
Diamant in roeping is harder dan
kristal in talent.
Een koord,
capsules, met mes in bad. Het pistool.
Woekeren
met pijn en spijt zal hij, de vader
die hem verplichtte te helen,
levens te redden.
En
toegeven dat hij toegaf zal hij, de vriend
die verraad pleegde, meer uit
liefde dan uit angst
maar meer nog uit eigenbelang.
Zegeverliezend staan de klasgenoten
op hun schrijfbank,
staan ze
op.

MET GESPITSTE OREN
Das
Leben der Anderen
Geduld in
overvloed. Geen woord teveel.
Hij
beslaat de toegewezen zolder met discipline
en luistert routineus het
alledaagse leven,
al hun banaliteiten beneden af,
neemt elk
telefoongesprek op, noteert,
luistert zich dan tegen wil en dank
langzaam open.
Niet te
voorkomen dat de zij bezit van zijn kruis
neemt en de hij van zijn geloof in
het ware systeem,
het werk voor het eerst vragen
oproept.
Onder hem
strelen handen dijen, tikken ze
zinnen die vervoeren, spelen die
nooit meer
te vergeten Sonate vom guten
Menschen
en hij
geeft toe aan wat hen drijft, vervangt uitspraken,
vervalst meer dan rapporten als
bescherming
want weet
dat dikkere vingers vrouwen dwingen,
op de achterbank van een
dienstauto,
zich een weg wringen,
gevaarlijker toetsen indrukken,
blijven
stinken naar macht.

KLIMAATVERANDERING
45
Years
Elkaar
geloven te kennen, door en door,
kunnen zien hoe jaar na jaar
vertrouwen
bijna onmerkbaar over de eigen
ander slibt
en horen
hoe een enkel woord niet alleen
meer alles zegt maar ook niets.
Op de
verre gletsjer, die tergend snel
naar beneden schuift, smelt de
sneeuw
en het ijs
daaronder toont steeds helderder
haar zwarte diepte en wat die
verzwolg.
Liefhebben, het falend mannenlijf
ten spijt, strelen en likken naar
herinnering
aan het gehijg en gekef, het
gelieg.
Op de
koude zolder wachten foto's
om in achterdocht te worden
gevonden.
Tegen nog
altijd witte bergen poseert daar
in volle bloei, volledig van geluk,
de vrouw
vóór zijn vrouw, net voor de val.
Zonder
geluid viel ze, achterover,
zoals zijzelf nu moet kijken naar
wat vrijkomt:
gruis,
geschuurde stammen en vlees
dat zacht krakend om hen heen
groeit,
als nooit
meer ongeboren kind. |
Klik hier voor de betreffende link van Brabant Cultureel
|